Forum Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons Strona Główna Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons
Dungeons & Dragons: Forum Abasz'Har o D&D
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

[3.0; 3.5] Rzucanie czarów na leżąco

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons Strona Główna -> Mechanika / Magia i czary
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kamulec
Władca Podziemi
Władca Podziemi


Dołączył: 31 Sie 2005
Posty: 2787
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Wrocław

PostWysłany: Pon 21:05, 22 Lut 2010    Temat postu: [3.0; 3.5] Rzucanie czarów na leżąco

Interesuje mnie, czy są jakieś zasady określające, czy można rzucać czary z komponentem somatycznym leżąc, a jeżeli tak, to czy wiąże się to z jakimiś utrudnieniami.

Jeżeli wypowiedź odnosi się do konkretnej edycji proszę o jej podanie. Będę też wdzięczny za argumentację i/lub podanie źródeł.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Lisu
Użytkownik Zaawansowany


Dołączył: 16 Lut 2010
Posty: 110
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Wto 12:09, 23 Lut 2010    Temat postu:

Edycja 3.0, PG str. 151

Cytat:
Komponent somatyczny jest dokładnym i precyzyjnym gestem dłonią bądź inną inną częścią ciała. Aby użyć komponentu somatycznego, musisz posiadać przynajmniej jedną dłoń wolną


Myślę, że po prostu leżąc (nic nas nie przygniotło, nic nie trzymamy itp...) mamy chociaż 1 rękę wolną co oznacza, że jesteśmy w stanie używać czarów z komponentami somatycznymi.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kondeks
Przewodnik w Zaświaty


Dołączył: 31 Sie 2005
Posty: 819
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Wrocław

PostWysłany: Wto 18:20, 23 Lut 2010    Temat postu:

Czary możemy rzucać nawet w zwarciu, więc sądzę, że leżąc również.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Azgoth
Generał Podziemi
Generał Podziemi


Dołączył: 17 Lip 2008
Posty: 348
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Wrocław

PostWysłany: Wto 19:31, 23 Lut 2010    Temat postu:

SRD do 3.5 nic nie mówi na tego temat. Według mnie, to zależy, od tego dlaczego mag leży. Jeśli leży, bo lubi rzucać czary patrząc w niebo, to nie widzę przeszkód ale jeśli został podcięty, przewrócony lub podobne, to warto by dać jakiś prosty test koncentracji (ST 12- 15 max.)
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Liverrin
Arcymag


Dołączył: 02 Wrz 2005
Posty: 1700
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Wto 20:01, 23 Lut 2010    Temat postu:

Czy można walczyć leżąc? Myślę, że odpowiedź na to pytanie będzie tutaj kluczowa. : D
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ginden
Adept


Dołączył: 31 Maj 2009
Posty: 221
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Wto 22:28, 23 Lut 2010    Temat postu:

Liverrin napisał:
Czy można walczyć leżąc? Myślę, że odpowiedź na to pytanie będzie tutaj kluczowa. : D

Tak.
[link widoczny dla zalogowanych]


Ostatnio zmieniony przez Ginden dnia Wto 22:28, 23 Lut 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Liverrin
Arcymag


Dołączył: 02 Wrz 2005
Posty: 1700
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Śro 1:12, 24 Lut 2010    Temat postu:

Zatem sądzę, że leżąc można rzucać czary z komponentem somatycznym, cierpiąc jednak karę -4 w potrzebnym teście.

Oczywiście na logikę trzeba uwzględnić przypadki, gdy postać została dopiero co powalona czy leży na brzuchu, nie będąc w stanie wykonać potrzebnych do zaklęcia gestów.

P.S. Zdaje sobie sprawę z tego, że to jedynie moje domysły, a nie poparte źródłami określone zasady (które zapewne nie istnieją jeśli chodzi o taki przypadek).
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Boski
Przewodnik w Zaświaty


Dołączył: 23 Paź 2006
Posty: 792
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Wrocław

PostWysłany: Śro 10:15, 24 Lut 2010    Temat postu:

Liverrin napisał:
Oczywiście na logikę trzeba uwzględnić przypadki, gdy postać została dopiero co powalona czy leży na brzuchu, nie będąc w stanie wykonać potrzebnych do zaklęcia gestów.


Jeśli leży na brzuchu, może spokojnie podeprzeć się jedną ręką, natomiast drugą wykonywać wszelkie potrzebne gesty. W momencie kiedy leży na plecach w praktyce obie ręce ma wolne, zatem tym bardziej nie powinno być problemów z komponentem somatycznym. W tym przypadku nie widzę powodów, dla których powinny być jakiekolwiek kary.

Kary należałoby natomiast uwzględnić, jeśli magowi ciężko zobaczyć, wycelować w cel. Np: mag leży na plecach celując promieniem w X.

>-->o X

Choć w tym przypadku przetoczenie się na brzuch spowoduje, że mag będzie już doskonale mógł trafić w cel.


Ostatnio zmieniony przez Boski dnia Śro 10:17, 24 Lut 2010, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kamulec
Władca Podziemi
Władca Podziemi


Dołączył: 31 Sie 2005
Posty: 2787
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Wrocław

PostWysłany: Śro 21:40, 24 Lut 2010    Temat postu:

Sporo zależy od interpretacji - o ile rozumiem chodzi o ruchy ręki, nie zaś same gesty dłoni - natomiast wysunięcia ręki do przodu, do tył, czy na boki (zależnie od ułożenia) może stwarzać trudności, czyż nie?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Aramil_S
Nowicjusz


Dołączył: 25 Sty 2010
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Śro 22:08, 24 Lut 2010    Temat postu:

Na początek witam wszystkich, to mój pierwszy post po dłuższym przeglądaniu forum ;)

PG s.151 napisał:
Komponent somatyczny jest dokładnym i precyzyjnym geste dłonią lub inną częścią ciała. Aby użyć komponentu somatycznego musisz posiadać przynajmniej jedną dłoń wolną

Jak dla mnie jest napisane bez możliwości innej interpretacji, mag wykonuje dokładny gest dłonią czyli jeśli ma nadgarstek i palce wolne to może czarować bez przeszkód.
Swoją drogą zaciekawił mnie fragment "lub inną częścią ciała", czy to znaczy, że można czarować np. nogą? xD Na "chłopski rozum" traktowałbym to raczej jako furtkę dla stworzeń nie posiadających rąk, ale... [rozmyśla o magu rzucającym zaklęcia nogami] ;)

Inna sprawa, że bez testu koncentracji nie pozwoliłbym magowi rzucającemu zaklęcie wstać w tej samej rundzie, jednak obie czynności wymagają pewnej dozy koncentracji.


Ostatnio zmieniony przez Aramil_S dnia Śro 22:08, 24 Lut 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kamulec
Władca Podziemi
Władca Podziemi


Dołączył: 31 Sie 2005
Posty: 2787
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Wrocław

PostWysłany: Śro 22:31, 24 Lut 2010    Temat postu:

Cytat:
Jak dla mnie jest napisane bez możliwości innej interpretacji, mag wykonuje dokładny gest dłonią czyli jeśli ma nadgarstek i palce wolne to może czarować bez przeszkód.

Akurat nie. To daje inną interpretację, co stwierdzasz dalej. Niektóre zaklęcia w opisie wymagają konkretnych gestów np. wycelowania palcem w cel (co wiąże się z ruchem ręki). I chyba właśnie to trzeba uwzględniać - czy dane zaklęcie rzuca się w określony sposób.

Cytat:
Inna sprawa, że bez testu koncentracji nie pozwoliłbym magowi rzucającemu zaklęcie wstać w tej samej rundzie

W D&D czarodziej podczas rzucania zaklęcia nie może iść, wstawać też nie. Co nie zmienia faktu, że w tej samej rundzie może zrobić najpierw jedno, potem drugie (rzucenie czaru nie zajmuje całej rundy - a jak zajmuje, to mechanika zakazuje czegoś ponad krok 1,5 m).
Ale to materiał na ew. inny temat.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Aramil_S
Nowicjusz


Dołączył: 25 Sty 2010
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Śro 23:00, 24 Lut 2010    Temat postu:

Wycelowanie palcem w cel, wcale nie wymaga ruchu całą ręką, w zupełności wystarczy ruch dłonią i nadgarstkiem (no chyba, że w ekstremalnych warunkach, ale to raczej pomijalne przypadki). Zakładam, że samo celowanie nie jest już częścią komponentu, wtedy przy połowie ruchomych celów trzeba by zdawać koncentrację.
Promień traktował bym jak strzał z kuszy, który nie otrzymuje kar za pozycję leżącą (wg. tabelki modyfikatorów walki z PG), a powiedziałbym że celowanie całą kuszą jest znacznie trudniejsze niż celowanie jednym palcem.
Innej interpretacji nie daje, dalej stwierdziłem, że to może oznaczać możliwość czarowania np. stopą ;)

PS: Co do wstawania to własnie o to "jedno, a potem drugie" mi chodzi ;) Jakby u mnie ktoś próbował zrobić coś takiego to z miejsca wprowadzam zasadę domową Razz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kamulec
Władca Podziemi
Władca Podziemi


Dołączył: 31 Sie 2005
Posty: 2787
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Wrocław

PostWysłany: Śro 23:09, 24 Lut 2010    Temat postu:

Cytat:
Wycelowanie palcem w cel, wcale nie wymaga ruchu całą ręką, w zupełności wystarczy ruch dłonią i nadgarstkiem (no chyba, że w ekstremalnych warunkach, ale to raczej pomijalne przypadki).

Tu się nie zgadzam. By zrobić to celnie nie możesz mierzyć z biodra. Jak masz ułożoną dłoń widzisz dopiero, gdy ją wyprostujesz. Poza tym w wielu sytuacjach mag swojej dłoni sam zasłoni linię efektu do celu.


Cytat:
do wstawania to własnie o to "jedno, a potem drugie" mi chodzi ;) Jakby u mnie ktoś próbował zrobić coś takiego to z miejsca wprowadzam zasadę domową

Moim zdaniem zła taka zasada, ale Twoja wola.

Cytat:
samo celowanie nie jest już częścią komponentu

Fakt, samo celowanie nie wymaga koncentracji.

Cytat:
Promień traktował bym jak strzał z kuszy, który nie otrzymuje kar za pozycję leżącą (wg. tabelki modyfikatorów walki z PG), a powiedziałbym że celowanie całą kuszą jest znacznie trudniejsze niż celowanie jednym palcem.

Ja bym dał - łatwiej jest mierzyć na stojąco i do tego mag jest przyzwyczajony.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Aramil_S
Nowicjusz


Dołączył: 25 Sty 2010
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Czw 2:25, 25 Lut 2010    Temat postu:

W zasadzie to na odległość 9m można spokojnie przycelować bez "muszki i szczerbinki" w postaci ręki ;) Przynajmniej w cel większości człowieka czy niziołka. Na większą odległość promieni używają już bardziej zaawansowani czarujący, więc mają też zapewne większą wprawę w celowaniu. Zauważ też, że z pozycji leżącej przeciwnik wydaje się optycznie większy, więc łatwiej w niego wycelować.
IMO można dać symboliczną karę -2, czy nawet -1, sytuacje powinno się raczej rozpatrywać na zasadzie "możesz/nie możesz celować", niż "masz utrudnienie celowania o 60%" ;) Moim zdaniem nie ma co niepotrzebnie mnożyć modyfikatorów.
Cytat:
Poza tym w wielu sytuacjach mag swojej dłoni sam zasłoni linię efektu do celu.

Jeśli mag zasłania linię efektu to w 99% przypadków po prostu leży na tej dłoni, więc i tak zaklęcia nie rzuci Razz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
redy123
Nowicjusz


Dołączył: 22 Gru 2009
Posty: 15
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pon 21:02, 08 Mar 2010    Temat postu:

A co do rzucania czarów " innymi częściami cziała. Ja uważam, że można rzucić czar nogą. Pozwoliłem to zrobić graczowi, przy wysokim rzucie na zręczność i koncentrację. Jeżeli ktoś czytał " Wojna pajęczej królowej", to tam niejaki Phaurn rzucił czar nogą( jest to książka Forgeton Realms). Wiem, że książka to co innego ale na logikę. Bardzo zaawansowany mag dokonał by czegoś takiego
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Szajba
Widmowy Wędrowiec


Dołączył: 31 Lip 2007
Posty: 429
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Piekary Śląskie

PostWysłany: Pon 21:23, 08 Mar 2010    Temat postu:

Moim zdaniem w takich niestandardowych sytuacjach Mistrz Podziemi powinien operować po prostu premią (a w tym przypadku karą) z okoliczności do testu. W opisanej sytuacji mogłoby to być -2 lub -4.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Vanet
Nowicjusz


Dołączył: 17 Mar 2010
Posty: 15
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Czw 16:53, 18 Mar 2010    Temat postu:

Sprytny Mag rzuci Czar bez komponentów Somatycznych wykorzystując komórkę na Czary o jeden poziom wyższą od rzeczywistego , za sprawą Atutu " Unieruchomienie Czaru " Blue_Light_Colorz_PDT_18
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Boski
Przewodnik w Zaświaty


Dołączył: 23 Paź 2006
Posty: 792
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Wrocław

PostWysłany: Czw 23:44, 18 Mar 2010    Temat postu:

Vanet napisał:
Sprytny Mag rzuci Czar bez komponentów Somatycznych wykorzystując komórkę na Czary o jeden poziom wyższą od rzeczywistego , za sprawą Atutu " Unieruchomienie Czaru "


Zawsze jest to koszt jednej komórki. Poza tym w większości przypadków, musi mieć uprzednio przygotowany ten czar jako wyciszony. No i oczywiście musi posiadać atut wyciszenia.

Nie wiem, co Twój post wnosi do tego tematu. Zastanów się lepiej chwilę nim coś napiszesz.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Vanet
Nowicjusz


Dołączył: 17 Mar 2010
Posty: 15
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pią 5:19, 19 Mar 2010    Temat postu:

Pisałem o Magu , nie Czarodzieju. W takich chwilach wyższość jego improwizacji nad nauką góruje. A czymże jest jedna komórka w obliczu zagrożenia ? Gdybym grał leżącym Magiem do którego ktoś biegnie nie zastanawiałbym się. Czarodziejem także. A to że musi mieć on uprzednio wymedytowany Czar to już uroki jego klasy.

Ostatnio zmieniony przez Vanet dnia Pią 5:20, 19 Mar 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Boski
Przewodnik w Zaświaty


Dołączył: 23 Paź 2006
Posty: 792
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Wrocław

PostWysłany: Pią 16:07, 19 Mar 2010    Temat postu:

Vanet napisał:
Pisałem o Magu , nie Czarodzieju.


Mag to ogólnikowa nazwa postaci potrafiącej rzucać czary. Czarodziej także jest magiem. Tak samo jak i zaklinacz, którego pewnie masz na myśli, jednak błędnie piszesz...

Wracając jednak do meritum, Twój post (a teraz już kolejny) nie wnosi nic do tematu, bowiem nie traktuje o tym, jak rzucić czary z komponentami z pozycji leżącej.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons Strona Główna -> Mechanika / Magia i czary Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin