Forum Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons Strona Główna Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons
Dungeons & Dragons: Forum Abasz'Har o D&D
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

[3.0] Bard człowiek

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons Strona Główna -> Mechanika / Optymalizacja postaci
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Aramin
Początkujący


Dołączył: 08 Mar 2009
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pią 16:26, 09 Kwi 2010    Temat postu: [3.0] Bard człowiek

Temat przeniesiony, zatem bez zbytniego wstępu przejdę do rzeczy.
Moja drużyna jest początkująca, ale ma potencjał. Ja osobiście poprowadziłem tak ze 4 sesje, ponoć byłem całkiem niezły, niestety drużyna rozpadła się z przyczyn braku czasu niektórych graczy. Teraz siedzę po tej drugiej stronie stołka i mam lekką tremę bo:
1)Będzie to moja premiera jeżeli chodzi o granie jako Gracz (straszne masło maślane wyszłoRazz )
2)Boję się Barda, bo widzę go jako postać trudną do odgrywania, ze względu na gigantyczny potencjał fabularny, poza tym nie jest to moja "naturalna" klasa - najlepiej czułbym się jako Zaklinacz, ewentualnie Łotrzyk niemniej z pewnych względów wybrałem Barda.
Konkrety:
Gramy drużyną potencjalnie trzyosobową, choć istnieje szansa, że będzie nas czterech. Czwarty gracz będzie Krasnoludzkim Wojem. Ale na 100% mamy taką drużynę:
Tropiciel Elf - ma zamiar specjalizować się w łuku, który jest jego nieskrywanym fetyszem.
Zaklinacz Człowiek.
Ja - Bard Człowiek. Staty mam takie:
S:12
ZR:15
BD:14
INT:17
RZT:14
CHA:18
Zastanawiam się jakie wziąć atuty i jak rozwijać postać w przyszłości, by była mocna mechanicznie, a co za tym idzie przydatna dla drużyny. Dwuklasowość rozważam tylko w wariancie z Łotrzykiem. Możecie poradzić jak sensownie dobrać atuty i rozwijać umiejętności? Generalnie zastanawiałem się nad wzięciem atutów Finezja w broni (Rapier) i Uniki (z tym że nie jestem pewien, czy ten atut jest dostępny dla Barda bo póki co nie mam PG). Zdaję sobie sprawę, że Bard jest gorszy od woja w walce itd. ale nie chcę by przydawał się tylko podczas konfrontacji słownej.
EDIT: Za angielskie słownictwo przepraszam, na przyszłość będę się pilnować.
Co do pieśń i cisza, to taki bug ;p W razie czego wypowiem się po prostu w subforum Odgrywanie bądź Klasy.


Ostatnio zmieniony przez Aramin dnia Pią 22:20, 09 Kwi 2010, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kondeks
Przewodnik w Zaświaty


Dołączył: 31 Sie 2005
Posty: 819
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Wrocław

PostWysłany: Pią 22:05, 09 Kwi 2010    Temat postu:

Cytat:
licznych tematów w subforum "Pieśń i Cisza".

Czyli gdzie?

Pierwsza rada, trochę nie związana z optymalizacją to:
Pogadaj z MP czy nie zgodził by się na mieszanie edycji. W 3.0 tropiciel i bard są skopani, dlatego osobiści preferuję wersję z 3.5. Nie powinno to być problemem, gdyż SRD jest darmowe, do ściągnięcia z oficjalnej strony.

Nie wiem co to za maniera, że ludzie nie podają dostępnych im podręczników. Zakładam, że posiadasz tylko podstawowe podręczniki. Jeśli jest inaczej to napisz.

Tropiciel może zostać zwiadowcą, więc ty nie bierz umiejętności na zwiad.

Jeżeli chcesz brać wieloklasowość, to na 1 poziomie weź łotrzyka (najwięcej umiejętności i tyle samo pw). Raczej spokojnie powinny Ci wystarczyć 2 poziomy tej klasy (jeśli nie potrzebujesz koniecznie walczyć wręcz). Dzięki temu otrzymasz zdolność znajdowania pułapek, dużo umiejętności i uchylanie (z tych najbardziej istotnych korzyści).

Ja polecam z atutów poprawioną inicjatywę. Z ogólnych możesz również wziąć wielką wytrwałość, ale nie jest ona rewelacyjna.

Finezja w broni zapewnia w twoim przypadku tyle co zogniskowanie, dlatego jeżeli chcesz iść w walkę wręcz to lepiej wziąć to drugie.
Idąc w stronę walki wręcz warto zainwestować w unik, ruchliwość i następnie wyspecjalizowanie.

W przypadku postaci tylko od umiejętności można zainwestować w zogniskowania umiejętności.

Jeżeli zaś chodzi o czary to z atutów:
-zogniskowanie w zaklinaniu
-unieruchomienie czaru
-wyciszenie czaru
-wydłużenie czaru

Jako bard masz bardzo mało czarów na dzień, dlatego całkiem przydatne może okazać się zapisanie zwoju.

Pamiętaj, że siła barda są również czary, a nie tylko konfrontacja słowna (oczywiście najważniejsza). Powiedział bym, że umiejętności walki są trzeciorzędne, przynajmniej na wyższych poziomach i przy takiej wartości siły.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kamulec
Władca Podziemi
Władca Podziemi


Dołączył: 31 Sie 2005
Posty: 2787
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Wrocław

PostWysłany: Pią 22:26, 09 Kwi 2010    Temat postu:

Cytat:
-unieruchomienie czaru
-wyciszenie czaru

Wszystkie czary barda muszą mieć komponent werbalny, więc się nie opłaca. W Pieśni i Ciszy jest atut pozwalający wplatać czary w muzykę, ukrywając je tym samym - możesz go przemyśleć, o ile masz ten podręcznik.


Ostatnio zmieniony przez Kamulec dnia Pią 22:26, 09 Kwi 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Aramin
Początkujący


Dołączył: 08 Mar 2009
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Nie 10:26, 11 Kwi 2010    Temat postu:

Tak, mam do dyspozycji tylko podstawową trójcę, ponieważ mój MG niechętnie podchodzi do rozszerzeń twierdząc, że skoro jesteśmy początkujący to lepiej się trzymać hmm rdzenia + "zrobiliśmy sobie wykoksane postacie". Uzbroiłem moją postać w łuk - wasze dość obrazowe oddanie użyteczności Barda z rapierem mnie do tego skłoniło. Dobry wybór, czy może jednak warto próbować z tym rapierem? Z umiejkami mam zamiar iść w socjale, na drugim miejscu rzeczy czaropodobne. Nie miałem pomysłu jakie wziąć atuty(nie pamiętałem waszych propozycji), póki co więc wybrałem Uniki i bodajże Wzmocnienie Czaru - atut zwiększający stopień trudności czaru, o ile pamiętam. Teraz widzę, że Kondeks zaproponował Uniki do Rapiera, z tym że jednak mam zamiar iść głównie w magię, dlatego ciągle zastanawiam się nad zwiększeniem efektywności czarów/pieśni. Na szczęście raczej mogę zmienić atuty, więc to zogniskowanie w zaklinaniu czy wydłużenie czaru wciąż stoi przede mną otworem. A tak na przyszłość: brać atuty związane wyłącznie z magią, czy może jednak z magią ale też takie jak Uniki i inne związane z walką?
Aha, byłbym zapomniał: Wojownika mamy na 100%


Ostatnio zmieniony przez Aramin dnia Nie 10:49, 11 Kwi 2010, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kamulec
Władca Podziemi
Władca Podziemi


Dołączył: 31 Sie 2005
Posty: 2787
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Wrocław

PostWysłany: Nie 11:00, 11 Kwi 2010    Temat postu:

Na Twoim miejscu przyjąłbym podniesienie atrybutów:
4. INT (im szybciej podniesiesz tym więcej punktów umiejętności masz)
8. ZR
12., 16., 20 CHA
Cytat:
A tak na przyszłość: brać atuty związane wyłącznie z magią, czy może jednak z magią ale też takie jak Uniki i inne związane z walką.

Zależy, jaką chcesz mieć postać.
Jeżeli chcesz koncentrować się na łucznictwie - weź atuty do łuku (szybki strzał, precyzyjny strzał).
Jeżeli chcesz walczyć rapierem - weź finezję i atuty potrzebne do ataku z doskoku
Jeżeli chcesz specjalizować się w czarach - podstawą jest zogniskowanie w zaklinaniu

Problem w tym, że Wasza drużyna jest bardzo nieoptymalna. Macie dwie osoby skupione na zadawaniu obrażeń (zaklinacz i łucznik). Tropiciel może się zająć zwiadem. W tym momencie potrzebujecie kogoś od zamków i pułapek, leczenia i walki wręcz.
Łotrzyka bardem nie zastąpisz, więc nie warto próbować (mógłbyś jedynie iśc w zwiad, a to może zrobić tropiciel). Leczeniem możesz się zająć - nie wybitnie, ale jako tako. Kiedy będziesz miał pieniądze zainwestuj w różdżkę leczenia. Walka wręcz? Kolejny problem. Bard nie nadaje się do walki wręcz. Może się obronić lub wspierać, ale nie przyjmować ciosy. Kapłan też ma bazowy atak 3/4, ale ma k8 pw, posiada czary wzmacniające zdolności bojowe i może osłaniać się pełną zbroją płytową z tarczą.

Łuk, rapier, czy magia? W rapierze i tak nie masz biegłości, skoro wybrałeś łuk, więc możesz to sobie odpuścić. Skup się na zaklinaniu i zaklęciach niebojowych i dezorientujących (np. iluzja). W walce najpierw strzelaj z łuku, jak wejdą w zasięg czarów zaklinania (o ile dany przeciwnik jest na nie podatny) spróbuj ich użyć. Kiedy wróg podjedzie i jest szansa go zatrzymać czarami niech tropiciel go blokuje, a ty strzelaj z łuku (podstawą jest to, by zaklinacz miał czas spopielić wroga). Jeżeli tropiciel padnie dobądź broni do walki wręcz i walcz, aż zaklinacz go upoluje.

W podanej przez Ciebie sytuacji ważne wydaje się zachowanie dużej mobilności. Jeżeli wróg będzie od Was wolniejszy (tutaj przydałby się też czar tłuszcz, który może spowolnić wroga oraz plączonożne worki), a w każdym razie nie będzie mógł Was dogonić możecie zabić go z dystansu. Jak będzie was stać kupcie lekkie rumaki.

Podsumowując - niestety ta drużyna ma małe szanse na przetrwanie, gdyż jest źle dobrana, jednak odpowiednio rozsądne stosowanie zwiadu, szybkich nóg, zaklinania i dyplomacji daje Wam szanse przetrwania - choć lepiej znajdźcie sobie BN wojownika.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Aramin
Początkujący


Dołączył: 08 Mar 2009
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Nie 11:48, 11 Kwi 2010    Temat postu:

Trep ma zamiar używać głównie łuku, w razie potrzeby broni białej. Szczerze mam zamiar specjalizować się w magii, na drugim miejscu chciałem postawić na łuk lub rapier, z tym że nie wiem co jest bardziej optymalne. Co do biegłości w łuku, to wciąż mogę zmienić go na rapier - mój MG nawet będzie z takiej zmiany ucieszony, dlatego wciąż rozważam możliwość przerzucenia się na właśnie tą broń. Co do Wojownika - na szczęście w stu procentach będziemy mieć Krasnoluda, a jeżeli chodzi o leczenie to MG wspominał, że sobie poradzimy dzięki miksturkom. Jeżeli chodzi o pułapki, to na szczęście nie mamy ich spotykań nagminnie, dzięki czemu również nie jest to duży problem.
Jak przypomni mi się coś jeszcze, to napiszę(czuję, że o czymś zapomniałem).

Cytat:
"zrobiliśmy sobie wykoksane postacie".

Tutaj chodziło mi o to, że przez to zrobilibyśmy wykoksane postacie.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kamulec
Władca Podziemi
Władca Podziemi


Dołączył: 31 Sie 2005
Posty: 2787
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Wrocław

PostWysłany: Nie 11:59, 11 Kwi 2010    Temat postu:

Cytat:
Jeżeli chodzi o pułapki, to na szczęście nie mamy ich spotykań nagminnie, dzięki czemu również nie jest to duży problem.

Faktem jest, że to, czy gdzieś mogą być pułapki często da się przewidzieć.

Cytat:
Co do Wojownika - na szczęście w stu procentach będziemy mieć Krasnoluda

To sporo zmienia. Z jednej strony macie osłonę, z drugiej - nie dacie rady uciec (przynajmniej nie na poziomach 1-4).

Cytat:
ejżeli chodzi o leczenie to MG wspominał, że sobie poradzimy dzięki miksturkom

To się mylił. Oczywiście ich zapas to podstawa, ale raczej wykorzystuje się je tylko wtedy, gdy nie ma alternatywy - trudno o droższe leczenie. Dobrze, by każdy miał miksturę na wypadek, gdybyś nie mógł go uleczyć, ale inwestuj w zwoje (silne, do szybkiego leczenia) i różdżki leczenia lekkich ran (do leczenia po walce). Oczywiście na 1. poziomie kup po prostu zwoje, różdżka jest za droga.


Ostatnio zmieniony przez Kamulec dnia Nie 13:24, 01 Kwi 2012, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Aramin
Początkujący


Dołączył: 08 Mar 2009
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Czw 16:09, 15 Kwi 2010    Temat postu:

Udało mi się przekonać mojego MG do "Pieśni i Ciszy". Teraz na pierwszym poziomie mam zamiar wziąć Zogniskowanie w Zaklinaniu oraz A to echo grało. Jeżeli chodzi o ten wspomniany przeze mnie wielokrotnie rapier to mam zamiar używać go tylko w razie najwyższej potrzeby, jednakże ma to być bardziej taki smaczek. Ogółem bardzo dziękuję za rady, są pomocne.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons Strona Główna -> Mechanika / Optymalizacja postaci Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin