Forum Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons Strona Główna Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons
Dungeons & Dragons: Forum Abasz'Har o D&D
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Las w D&D

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons Strona Główna -> Forum ogólne D&D
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kamulec
Władca Podziemi
Władca Podziemi


Dołączył: 31 Sie 2005
Posty: 2788
Przeczytał: 2 tematy

Skąd: Wrocław

PostWysłany: Pon 19:20, 30 Sty 2006    Temat postu: Las w D&D

Wiem, że temat brzmi banalnie, ale podczas gry często wygląd lasu sprawdza się do tego, gdzie stoi drzewo, wychodząc z założenia, że u dołu nie ma ono liści, bo to by mechanikę utrudniało.
Jak "odegrać" walkę w lesie, by uwzględnić jego wygląd?
Jak gęsto są w lesie drzewa, krzaki itp. tzn co znaczy gęst, średni i rzadki.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Okeanos
Zbrojny


Dołączył: 08 Lut 2006
Posty: 151
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Nie 8:48, 12 Mar 2006    Temat postu:

Coż jeżeli chodzi o walkę w lesie to należy przede wszystkim uwzględnić wszelkie trudności i niedogodności podczas walki wynikające z ukształtowania terenu, zagęszczenia drzew, głazów, bagien, dołów, urwisk, dziur itd.

Należałoby pomyśleć o karach wynikających z wyżej wymienionych czynników przy atakach dystansowych (głównie skupiska i zagęszczenie drzew). Dla oddania realizmu wrecz niemożliwe jest trafienie z łuku przeciwnika kryjącego sie za kilkoma drzewami, które rosną bardzo blisko siebie.

Warto wspomnieć tutaj o premiach do KP, wynikających z osłony sylwetki ciała za jakąś przeszkodą (osłona podawana w ułamkach) - (drzewa, głazy, krzaki).

Można też dopuścić wariant, gdy postać dysponuję znaczną premią do wspinaczki oraz ukrywania - BG może zechcieć wspiąć się na drzewo i atakować / polować z jego szczytu. Daje mu to większą widoczność na ofiary.

Jeśli chodzi o ukrywanie, to jest to dobry sposób na odegranie walki trzymającej w niesłychanym napięciu : chodzi mi tu o sytuacje, kiedy obydwie istoty są siebie świadome i próbują zaatakować, lecz nie ujawniać swojego położenia. Oczywiście możnaby manewrować (ciche porusznie w parze z zauważaniem i nasłuchianiem), ale kiedy postać zaszyje się dobrze w krzakach i wypatruje przeciwnikai zakładając, że ten po jakimś czasie nadchodzi, to jest to doskonały moment na podjście od tyłu do przeciwnika, zaskoczenie i np. (powinny w D&D wystpić takie warianty, szczególnie dla łotrów) podcięcie mu gardła bądź uduszenie.

Las kojazy się także z wieloma istotami w nim żyjącymi (magiczne i niemagiczne). Należałoby pamiętać o tym, że walczą one we własnym środowisku, są przystosowane i przyzwyczajone do takich warunków. Te cechy pozwalają im na walkę w lesie bez większych kar.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kamulec
Władca Podziemi
Władca Podziemi


Dołączył: 31 Sie 2005
Posty: 2788
Przeczytał: 2 tematy

Skąd: Wrocław

PostWysłany: Pon 13:32, 27 Sie 2007    Temat postu:

SRD PMP 3.5 napisał:
LASY
Lasy można podzielić na trzy ogólne kategorie: rzadkie, przeciętne i gęste. W ogromnej puszczy zapewne pojawi się każda z tych kategorii. Na granicy las będzie rzadki, a im bliżej jego serca, tym stanie się gęstszy.
Dzięki pobliskiej tabeli ustalisz, czy dane pole w lesie zajmuje jakiś element niniejszego środowiska; rzecz jasna jest to uogólnienie.
Właściwości lasu
Kategoria lasu
Rzadki Przeciętny Gęsty
Typowe drzewa 50% 70% 80%
Ogromne drzewa — 10% 20%
Niewielkie poszycie 50% 70% 50%
Znaczne poszycie — 20% 50%

Drzewa: Oczywiście najważniejszym elementem krajobrazu w lesie są drzewa. Istota, która znajduje się na tym samym polu co drzewo, zyskuje premię +2 do Klasy Pancerza oraz premię +1 do rzutów obronnych na Refleks (premie te nie kumulują się z premiami z osłony wynikającymi z innych źródeł). Obecność drzewa nie wpływa w żaden inny sposób na walczące stworzenie – należy bowiem założyć, iż wykorzystuje je ono na swoją korzyść. Pień typowego drzewa ma KP 4, trwałość 5 i 150 pw. Wdrapanie się nań wymaga udanego testu Wspinaczki o ST 15.
W gęstych i przeciętnych lasach rosną również ogromne drzewa. Zajmują one całe pole i zapewniają osłonę istotom, które za nimi przebywają. Mają KP 3, trwałość 5 oraz 600 pw. Podobnie jak w przypadku mniejszych drzew, wejście na te ogromne wymaga udanego testu Wspinaczki o ST 15.
Poszycie: Znaczną część ziemi w lasach porastają winorośle, korzenie i niskie krzaki. Wejście w przestrzeń zajętą przez niewielkie poszycie wymaga poświęcenia 2 pól ruchu, ale zapewnia ukrycie. Takie poszycie zwiększa też ST testów Cichego poruszania się oraz Zwinności o 2, ponieważ liście i gałęzie utrudniają wykonanie tych czynności.
Wejście na pole porośnięte znacznym poszyciem należy traktować jak pokonanie 4 pól. Zapewnia ono ukrycie powodujące ryzyko chybienia 30% (zamiast zwyczajowych 20%). Takie poszycie zwiększa również ST testów Cichego poruszania się oraz Zwinności o 5. Łatwo się natomiast w nim schować – zapewnia premię z okoliczności +5 do testów Ukrywania się. Uniemożliwia zaś bieganie i szarżowanie.
Pola porośnięte poszyciem zwykle są skupione wokół siebie. Obecność drzew nie wyklucza również poszycia. Nie jest niczym niezwykłym, by na polu o boku 1,5 metra rosło i jedno, i drugie.
Leśne sklepienie: Elfy i inni mieszkańcy kniei często konstruują znajdujące się wysoko ponad ziemią platformy, na których mieszkają. Te drewniane podesty zwykle łączą mosty linowe. Bohater, który chce dotrzeć do tych nadrzewnych domów, musi wdrapać się po gałęziach (Wspinaczka, ST 15) lub drabinkach sznurowych (Wspinaczka, ST 0) bądź też wciągnąć się na górę na swego rodzaju windzie (w każdej rundzie, w akcji całorundowej, wznosi się na wysokość odpowiadającą testowi Siły razy 30 centymetrów). Istoty przebywające na platformach lub wśród gałęzi sklepienia boru należy traktować tak, jakby posiadały osłonę względem stworzeń na ziemi. Jeśli las jest przeciętny lub gęsty, korzystają one również z ukrycia.
Inne elementy lasu: Leżące pnie mają zwykle około 30 centymetrów wysokości i zapewniają osłonę jak niskie murki. Pokonanie ich kosztuje 1,5 metra ruchu. Leśne strumyki zwykle mają od 1,5 metra do 3 metrów szerokości i maksymalnie 1,5 metra głębokości. Przez większości kniei wiodą ścieżki, po których można się normalnie poruszać. Wędrująca po nich postać nie korzysta z osłony ani z ukrycia. W gęstych puszczach takie szlaki zdarzają się rzadziej, lecz nawet niezbadane ostępy od czasu do czasu przecinają myśliwskie ścieżynki.
Chowanie się w lesie i wykrywanie czyjejś obecności: W rzadkim lesie maksymalna odległość, przy jakiej można wykryć obecność innych istot za pomocą testu Spostrzegawczości, wynosi 3k6 × 3 metry. W przeciętnym ten dystans wynosi 2k8 × 3 metry, a gęstym – 2k6 × 3 metry.
W borze łatwo wykorzystywać umiejętności Ukrywanie się, jako że każde pole porośnięte poszyciem zapewnia ukrycie. Pnie i ogromne drzewa gwarantują z kolei osłonę, które również ułatwiają chowanie się.
Każdy las nieustająco rozbrzmiewa odgłosami tła, przez co testy Nasłuchiwania są trudniejsze – ich ST należy zwiększać o 2 na każde 3 metry, a nie o 1 (pamiętaj, że z racji poszycia Ciche poruszanie się również jest trudniejsze niż zwykle).


Jak uważacie? Jak to ustalać? Rozrysowywać wszystko przed walką? Rzucać podczas ruchu? Rzucać na pytanie gracza? Rzucać jak potrzebne?


Ostatnio zmieniony przez Kamulec dnia Pon 23:58, 26 Kwi 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Deemer
Przewodnik w Zaświaty


Dołączył: 28 Paź 2006
Posty: 794
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pon 13:50, 27 Sie 2007    Temat postu:

Według mnie warto miec w zanadrzu rozrysowanych kilka losowych lasów. Jak nie przyda się na danej sesji, to na następnej na pewno. Sam będę z tego korzystał (nie widziałem tego wcześniej).
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kamulec
Władca Podziemi
Władca Podziemi


Dołączył: 31 Sie 2005
Posty: 2788
Przeczytał: 2 tematy

Skąd: Wrocław

PostWysłany: Pon 13:51, 27 Sie 2007    Temat postu:

Chciałem dodać, że w SRD do 3.5 jest tego więcej, dla różnych rodzajó terenu.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
gevert
Nowicjusz


Dołączył: 09 Kwi 2010
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pon 23:15, 26 Kwi 2010    Temat postu:

O ludzie, strona mechaniczna lasu? Rozrysowanie przykładawych lasów? Myślę, że tu nie trzeba zasad ani rysunków, tylko wyobraźni MG i graczy... MP ma opisywać otoczenie, a nie pokazywać je na kartce... Przynajmniej ja to tak pojmuję. No offence.

Ostatnio zmieniony przez gevert dnia Pon 23:16, 26 Kwi 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons Strona Główna -> Forum ogólne D&D Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin