Forum Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons Strona Główna Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons
Dungeons & Dragons: Forum Abasz'Har o D&D
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Charaktery

 
Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons Strona Główna -> Inne własne pomysły
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  

Podoba się?
Tak.
0%
 0%  [ 0 ]
Takie sobie.
25%
 25%  [ 1 ]
Nie.
75%
 75%  [ 3 ]
Wszystkich Głosów : 4

Autor Wiadomość
Cubuk
Nowicjusz


Dołączył: 20 Wrz 2007
Posty: 9
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Czw 21:24, 14 Lut 2008    Temat postu: Charaktery

Na pewno większość z Was, podczas swoich sesji, często miała problem dotyczący charakterów. Dziewięć typów określonych na stronach podręczników do Dungeons and Dragons z pewnością nie wystarczy do dokładnego określenia osobowości i światopoglądu danej postaci. Kłopoty również sprawiają pewne stereotypy. Na myśl o charakterze „Praworządny Dobry” nasuwa się kryształowy, ambitny, młody i surowy paladyn. Można wręcz powiedzieć: sztywniacki. Przynajmniej dla niektórych. Ale co z innymi postaciami, które kierują się pewnymi zasadami (prawo) i chcą pomagać innym (dobro)? Dobrą metodą może być rozbicie ich na pomniejsze kategorie, odzwierciedlające stosunek postaci do danej filozofii oraz siłę przekonania, jaką żywi bohater.

Jak powszechnie wiadomo, charakter jest uporządkowaniem postaci na płaszczyźnie Dobro-Zło oraz Prawo i Chaos. Pierwsza przedstawia, czy osoba chce pomagać innym, czy woli dążyć do własnych korzyści, nie przejmując się losem innych i umyślnie działając na ich niekorzyść. Jednak, pomimo zaszufladkowaniu bohatera, nadal nie da się dokładnie określić jego poglądów. W końcu i człowiek chcący pomóc staruszce, i osoba ratująca cierpiących, ponieważ jest jedyny cel i sens jej życia mają charakter określony jako Dobry. Aczkolwiek ich stosunek do Dobra jest zgoła odmienny. Dlatego postanowiłem podzielić charaktery na kilka pomniejszych, dzięki czemu będzie można łatwiej określić światopogląd postaci.

Stosunki

Każdą stronę konfliktu rozbiłem na stosunek, jaki ma postać do danego poglądu. Przedstawiają się następująco:
Lekki – postać nie bardzo angażuje się w działania związane ze swoim charakterem. Po prostu taka jest jej osobowość, i tak jest dla niej lepiej.
Przeciętny – postać działa według swojej ideologii, wykonując czynności z nią związane dość często.
Mocny – postać dokonuje wszelkich starań by działać wobec otaczających ją osób w sposób, jaki nakazuje jej charakter (jednak to nie jest działanie narzucone przez coś. Postać je wykonuje dobrowolnie).
Fanatyczny – postać robi wszystko, by tylko działać według jej ideologii. Staje się to głównym celem jej życia i byłaby w stanie je poświęcić, byle tylko spełnić swój duchowy obowiązek.
Stosunki te określają również, jak ciężko postać może zmienić swój charakter. „Lekki” to jest dolna granica, jeśli postać wykona kilka działań sprzecznych ze swym charakterem, zmieni się on. Fanatyczny jest najsilniejszy. Aby zmienić charakter, trzeba przechodzić przez wszystkie stosunki, aż do lekkiego.
A oto schematy charakterów, wraz ze stosunkami:
Dobry(lekki): Człowiek od czasu do czasu komuś pomoże, czasem za pieniądze, rzuci miedziaka żebrakowi.
Dobry(przeciętny): Osoba jest zaangażowana w czynienie dobra, gdy widzi cierpiącego, bezdomnego stara się mu pomóc, powstrzymuje przestępców. Wypełnia go chęć niesienia pomocy.
Dobry(mocny): Bohater zawsze musi pomóc potrzebującemu, pozwalając na swoje własne cierpienie, dla dobra innych. Zło każe z należytą surowością. Takie osoby często pomagają znaleźć mieszkanie bezdomnym i żebrakom. Pomaga innym rozwiązując ich problemy.
Dobry(fanatyczny): Życie składa się tylko na czynienie dobra i plenienie zła wszelkimi możliwymi sposobami. Każdy żebrak musi mieć dom i jedzenie, nikt nie może być nękany ani prześladowany. Przestępcy i źli ludzie są zawsze zostaną ukarani, może nawet zabici.

To samo tyczy się również się zła, prawa, chaosu i neutralności. Jednak w wypadku tej ostatniej zasada jest inna. By przejść na skrajny charakter należy mieć lekki stosunek do neutralności. Silniejsze stosunki pokazują jak postać stara się nie angażować w konflikty oraz jak próbuje nie popadać w skrajności.
Możliwe są różne kombinacje charakterów i stosunków. Np. praworządny (mocny) zły (lekki).
Pomimo stosunków, charaktery nadal pełnią swoją rolę mechaniczną. Pozwala to na dwóch różnych praworządnych dobrych paladynów, tylko że jeden może podchodzić do swego zadania opieszale, a drugi traktować to z jak największym poświęceniem.

Co o tym sądzicie?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  

Podoba się?
Tak.
0%
 0%  [ 0 ]
Takie sobie.
25%
 25%  [ 1 ]
Nie.
75%
 75%  [ 3 ]
Wszystkich Głosów : 4

Autor Wiadomość
Deemer
Przewodnik w Zaświaty


Dołączył: 28 Paź 2006
Posty: 794
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Czw 21:52, 14 Lut 2008    Temat postu:

Według mnie nie jest to potrzebne i sprowadza wiele kombinacji. Co w wypadku czarów oddziałowujących na charaktery?
Cóż, zauważmy, że ten napis w rubryce charakter, czy będzie on "Praworządny neutralny" czy "Praworządny (mocny) neutralny (lekki)" nie robi nam różnicy. Ma to stosunek tylko na czary, awansowanie w klasach itp. I tak każdy z nas wie jaka jest nasza postać, a inni dowiedzą się po jej działaniach.
Druga sprawa, taki podział jest bardzo względny. Pomiędzy neutralnym a chaotycznym łatwo zobaczyć różnicę, łatwo wybrać swój charakter. A ciężko by mi było zdecydować czy jestem chaotyczny(lekki) czy chaotyczny(przeciętny), taka decyzja sprawiłaby mi trudność i nie byłbym jej do końca pewien. Każdy inaczej może rozumieć takie wyrażenie.
Preferowałbym rozwiązanie, które wymagałoby od gracza opisania charakteru postaci, w ramach jej tworzenia. Nie tworzyłoby to skomplikować mechanicznych, a byłoby jeszcze lepszą odpowiedzią na zadane pytanie: jaka tak na prawdę jest postać.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  

Podoba się?
Tak.
0%
 0%  [ 0 ]
Takie sobie.
25%
 25%  [ 1 ]
Nie.
75%
 75%  [ 3 ]
Wszystkich Głosów : 4

Autor Wiadomość
Kamulec
Władca Podziemi
Władca Podziemi


Dołączył: 31 Sie 2005
Posty: 2788
Przeczytał: 2 tematy

Skąd: Wrocław

PostWysłany: Pią 1:19, 15 Lut 2008    Temat postu:

Jeżeli chodzi o zdefiniowanie postaci, to najważniejsze jest wymyslenie psychiki postaci. Określenia charakteru mają znaczenie mechaniczne, nie starczy wybrać charakteru, by odgrywać dobrze postać.
Moje zastrzeżenia:
- czym się według ciebie różni dobry (lekki) od neutralny (lekki)? Przecież postać neutralna, może jak najbardziej rzucić co jakiś czas miedziakowi miedziaka. Neutralny jest przeciętny człowiek, zaś przeciętny człowiek ma już tak skonstruowaną psychikę, iż nieraz chce pomóc (a nieraz obgadywać sąsiada).
- MP będzie cały swój wysiłek wkładał w uchwycenie niuansów między charakterami
- po co to pisać? Skoro to nie ma wpływu na mechanikę, nie ma tez wpływu na odgrywanie (bo jest jego pochodną) i nie stanowi cechy zewnętrznej, to nie wpływa na rozgrywkę. Granica miedzy charakterami i tak jest ciężka do określenia i na swoim przykładzie widzę, że nie zawsze jest oczywiste, czy BG jest CN, czy ND.

Podsumowując: Dużo pracy, zamieszanie i brak realnych korzyści. Uważam, że zastosowanie takiego systemu będzie błędem.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  

Podoba się?
Tak.
0%
 0%  [ 0 ]
Takie sobie.
25%
 25%  [ 1 ]
Nie.
75%
 75%  [ 3 ]
Wszystkich Głosów : 4

Autor Wiadomość
Szajba
Widmowy Wędrowiec


Dołączył: 31 Lip 2007
Posty: 429
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Piekary Śląskie

PostWysłany: Pią 7:43, 15 Lut 2008    Temat postu:

Cubuk, wymyśliłeś ciekawą rzecz, w którą zapewne włożyłeś co nie co wysiłku. Czytałem z zainteresowaniem. Tym bardziej przykro mi mówić, że moi przedmówcy mają rację. To jest niepotrzebne i tylko będzie robiło zamieszanie.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  

Podoba się?
Tak.
0%
 0%  [ 0 ]
Takie sobie.
25%
 25%  [ 1 ]
Nie.
75%
 75%  [ 3 ]
Wszystkich Głosów : 4

Autor Wiadomość
Eiravel Lyaral
Gość





PostWysłany: Śro 14:08, 09 Lip 2008    Temat postu:

Teoretycznie można wprowadzić, tylko po co?
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons Strona Główna -> Inne własne pomysły Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin