Forum Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons Strona Główna Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons
Dungeons & Dragons: Forum Abasz'Har o D&D
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

[3.0] Klasy z 3.5 w 3.0

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons Strona Główna -> Klasy
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Radnon
Nowicjusz


Dołączył: 14 Wrz 2005
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Suzail - Klejnot Korony

PostWysłany: Pią 18:51, 16 Kwi 2010    Temat postu: [3.0] Klasy z 3.5 w 3.0

Zastanawiałem się czy ten temat nie pasowałby lepiej do działu z mechaniką, ale ostatecznie uznałem, że skoro dotyczy klas to niech będzie tutaj. Mimo to jeśli bardziej pasuje tam (albo dubluje już istniejący wątek) proszę moderatorów o jego usunięcie.

Tyle słowem wstępu, teraz do rzeczy.

Od kilku dobrych lat (właściwie odkąd wyszła po polsku) grywam ze swoimi znajomymi w edycję 3.0, głównie w Zapomnianych Krainach i Smoczej Lancy. Ostatnio jednak w ramach poszukiwania pewnego powiewu świeżości zacząłem się zastanawiać nad wykorzystaniem klas podstawowych i, w mniejszym stopniu, prestiżowych z innych podręczników niż "wielka trójka" (czyli choćby serii Complete, Player`s Handbook II itp.) i tutaj pojawia się moje główne pytanie - czy można profesje (i w ogóle materiały) z tych książek wykorzystać w 3.0 bez obawy o jakieś duże zgrzyty mechaniczne?

Od razu mogę powiedzieć, że cyferki zawsze traktowaliśmy dość umownie, a w drużynie nie mam nikogo kto byłby jakimś większym fanem optymalizacji. W związku z tym nie ma ryzyka, że ktoś zacznie szukać dziur, które potem rozwalą całą kampanię.

Na koniec odpowiedź na ewentualne pytanie dlaczego nie przesiądę się na 3.5 - generalnie jest to spowodowane przyzwyczajeniem do terminologii, tłumaczenia, rozkładu podstawowych podręczników, zestawu zasad domowych itd.

Z góry dziękuję za odpowiedzi i pomoc.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ginden
Adept


Dołączył: 31 Maj 2009
Posty: 221
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pią 20:43, 16 Kwi 2010    Temat postu:

Czemu miałyby być dziury jakieś duże? 3.0 i 3.5 są dość kompatybilne.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kamulec
Władca Podziemi
Władca Podziemi


Dołączył: 31 Sie 2005
Posty: 2788
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Wrocław

PostWysłany: Sob 10:56, 17 Kwi 2010    Temat postu:

Ja zrobiłem odwrotnie. Do prowadzonej od dawna gry w 3.0 wprowadziłem ostatnio klasy podstawowe (i trochę innych rzeczy) z 3.5. Edycje faktycznie są w miarę kompatybilne. Oczywiście, inna edycja wymusza zawsze pewne zmiany. Moim zdaniem najważniejsze:
1. siła klas w 3.5 jest z założenia trochę wyższa (patrz klasy podstawowe i prestiżowe z podręczników podstawowych w 3.0 i 3.5) - można pominąć, bo w podręcznikach do 3.0 też są przegięcia (albo osłabiać co silniejsze z obu edycji)
2. ubywa umiejętności - będziesz musiał dodać je do list klasowych, ew. do premii do umiejętności
3. czary podróży zostały trochę osłabione - ma znaczenie przy zdolnościach dających magiczne przemieszczanie
4. Parę innych zaklęć uległo zmianie/przesunięciu, co trzeba uwzględnić (klasa dublująca paladyna powinna mieć o 1 poziom słabsze odganianie, klasa ze zmienionym czarem może na tym zyskiwać lub tracić) - wymaga to nielicznych zmian
5. Pewnie zmiany w atutach (premia do ST jednej szkoły o 2 jest teraz lepsza od atutu itp.)
6. Zmiany w mocach i wycenie przedmiotów - niektóre moce trudniej/łatwiej zastąpić jest przedmiotem, przez co zmienia się ich znaczenie.
7. Zmiany w mechanice walki - pewne drobiazgi, jak okazyjne ataki przy wstawaniu, mogą mieć wpływ na liczenie mocy konkretnych zdolności.

Podsumowując: Jeżeli jesteś MG powinieneś w miarę zapoznać się ze zmianami, by kilka rzeczy zmodyfikować. I tyle. Po drobnych zmianach edycje są kompatybilne (mówię to przy znajomości polskojęzycznych podręczników).

Notabene: Dokończę swoje zmiany (adaptację co lepszych rzeczy z 3.5 do mojej gry, przy zachowaniu terminologii z 3.0), to je opublikuję - może się komuś przydadzą.


Ostatnio zmieniony przez Kamulec dnia Sob 17:29, 17 Kwi 2010, w całości zmieniany 4 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Radnon
Nowicjusz


Dołączył: 14 Wrz 2005
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Suzail - Klejnot Korony

PostWysłany: Pon 20:23, 19 Kwi 2010    Temat postu:

Dzięki za odpowiedzi Kamulec, potrzebowałem właśnie tego rodzaju kompilacji rzeczy, na które trzeba zwrócić uwagę przy przekładaniu "nowych klas" na "starą mechanikę".

Kamulec napisał:
2. ubywa umiejętności - będziesz musiał dodać je do list klasowych, ew. do premii do umiejętności

Do tego punktu mam pewne wątpliwości. W sumie te umiejętności, które wyleciały (może poza alchemią) były dość mało popularne i jeśli niektóre klasy nie będą ich miały to nic złego nie powinno się chyba stać.

Kamulec napisał:
Podsumowując: Jeżeli jesteś MG powinieneś w miarę zapoznać się ze zmianami, by kilka rzeczy zmodyfikować. I tyle. Po drobnych zmianach edycje są kompatybilne (mówię to przy znajomości polskojęzycznych podręczników).

Tak jestem MG i oczywiście zanim dopuszczę dla graczy jakąkolwiek klasę będę musiał ją dobrze przeczytać. To sprawa można powiedzieć podstawowa.

Kamulec napisał:
Notabene: Dokończę swoje zmiany (adaptację co lepszych rzeczy z 3.5 do mojej gry, przy zachowaniu terminologii z 3.0), to je opublikuję - może się komuś przydadzą.

Taki dokument na pewno byłby bardzo przydatny dla wielu osób, które używają polskiej wersji D&D, ale nie do końca podoba im się zmodyfikowana terminologia z 3.5.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kamulec
Władca Podziemi
Władca Podziemi


Dołączył: 31 Sie 2005
Posty: 2788
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Wrocław

PostWysłany: Pon 20:42, 19 Kwi 2010    Temat postu:

Cytat:
Do tego punktu mam pewne wątpliwości. W sumie te umiejętności, które wyleciały (może poza alchemią) były dość mało popularne i jeśli niektóre klasy nie będą ich miały to nic złego nie powinno się chyba stać.

Mało popularne, ale skoro są, to moim zdaniem należy je uwzględnić. Na szczęście nie jest trudno je dodać. Można np. wszystkim klasom z tajnikami dziczy dodać wyczucie kierunku, a tym z blefem półsłówka. Umiejętności te mają znaczenie m.in. przy spełnianiu wymagań klas z 3.0. Oczywiście, jeżeli zmiana rzeczonych Ci nie przeszkadza, to można zmienić umiejętności na wzór 3.5 (szczególnie wyczucie kierunku usunąć).

Dobrze zapoznać się z dokumentem ze strony Poltergeista: [link widoczny dla zalogowanych]. Zapewne go znasz (ale temat może zainteresować i inne osoby). Niestety ma on parę drobnych błędów, bardzo zły układ i stosuje terminologię 3.5, przez co jego użyteczność jest niska. Polecam jednak, jakbyś zaczynał nową grę, wydrukować sobie rozdział klasy, który można łatwo wykorzystać z PG 3.0. Uważam, że klasy są lepiej zrobione i bardziej zbalansowane w 3.5, niż w 3.0 (w swej aktualnej kampanii w ramach zasad domowych zostawiłem listy umiejętności, biegłości, etos druida i brak zbroi zaklinacza, choć temu ostatniemu dodałem atut nie związany z magia na 5.).

Cytat:
Taki dokument na pewno byłby bardzo przydatny dla wielu osób, które używają polskiej wersji D&D, ale nie do końca podoba im się zmodyfikowana terminologia z 3.5.

Większość tłumaczeń jest moim zdaniem bardziej trafnych, ale cały czas gram w 3.0 i tę właśnie terminologię stosuję.


Ostatnio zmieniony przez Kamulec dnia Pon 20:48, 19 Kwi 2010, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons Strona Główna -> Klasy Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin