Forum Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons Strona Główna Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons
Dungeons & Dragons: Forum Abasz'Har o D&D
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

[3.0; 3.5] Rzemiosło i Profesja

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons Strona Główna -> Mechanika
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Deemer
Przewodnik w Zaświaty


Dołączył: 28 Paź 2006
Posty: 794
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Nie 17:18, 27 Sty 2008    Temat postu: [3.0; 3.5] Rzemiosło i Profesja

Większość umiejętności z dziedzin Rzemiosło i Profesja jest nieużywane przez graczy. Te umiejętności daje się tylko BNom, którzy nie zamierzają podróżować.
Moim zdaniem pare z Profesji czy Rzemiósł poprawia klimat. Dla przykładu, postać która doskonale przyrządza potrawy, to zawsze ona zabiera się za upieczenie upolowanego jelenia. Rzecz niby nieistotna, jednak dla graczy chcących się wczuć może być znacząca.
Część z tych umiejętności faktycznie się przydaje nie tyljko przy odgrywaniu, na przykład płatnerstwo. Dla wszystkich innych proponuje znaleźć jakieś rozwiązanie. Jeżeli nawet ma się to nie opłacać, to żeby koszt takich umiejętności był tak niski, aby graczom nie było specjalnie żal.

Ciekawym pomysłem w tym miejscu jest Wariant z poziomami Rzemieślnika zaproponowany przez Boskiego, ale w tym wypadku odnoszący się także do BG, a nie tylko BN. W tym wypadku stosowałopby się to tylko do Profesji i Rzemiosła, a ponadto nie podnosiłoby to atrybutu.
Temat o poziomie rzemieślniczym

Co Wy o tym sądzicie?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Boski
Przewodnik w Zaświaty


Dołączył: 23 Paź 2006
Posty: 792
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Wrocław

PostWysłany: Wto 0:31, 29 Sty 2008    Temat postu:

Jeśli jakaś postać rzeczywiście silnie rozwija jakieś rzemiosło to jak najbardziej wprowadzam w jej przypadku poziom rzemieślniczy. Nie miała jednak taka sytuacja nigdy miejsca. Problemem może być też fakt, że gracze bardzo często, gdy zastanawiają się kto powinien coś zrobić przydzielają to zadanie postaci o najlepszym atrybucie. Przez to postać wojownika nie będzie wykazywała zainteresowań kulinarnych, bo do zabawy z warzywami poślą druida.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kamulec
Władca Podziemi
Władca Podziemi


Dołączył: 31 Sie 2005
Posty: 2788
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Wrocław

PostWysłany: Wto 15:01, 29 Sty 2008    Temat postu:

Moim zdaniem odzielenie awansu w Rzemiośle i Profesji powinno także skutkować uniezaleznieniem Wiedzy (przynajmneij częściowe). Nie chodzi mi tu o sytuację, gdy gracz skutecznie Wiedzę uzyje, lecz gdy ją poszerza (np. idzie do biblioteki).

Niestety może to wszytsko spowodować kłopoty w kestiach mechaniki, co będzie najbardziej odczuwalne w przypadku wszelkiego rodzaju wymagań.

Ponad to opcja taka musiałaby być dobrze zbalansowana, by się nie okazało, że na świecie jest pełno mistrzów rzemiosła.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Deemer
Przewodnik w Zaświaty


Dołączył: 28 Paź 2006
Posty: 794
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Wto 17:54, 29 Sty 2008    Temat postu:

Boski:
Właśnie ten wariant zmieniłby podaną przez Ciebie sytuacje. Jakby to wojownik za każdym razem gotował, to po jakimś czasie robiłby to lepiej od Druida. Sądzę, że jeżeli bohater gracza bardzo by chciał to robić, to drużyna nie miałaby nic przeciwko nawet, jeżeli na początku traciliby część jedzenia (albo jedli gorsze).
Kamulcu:
Sądzę, że opcja przedstawiona przez Poziom Rzemieślniczy (z tą modyfikacją, że odnosi się tylko do profesji i rzemiosła) nie jest przepakowana.
Co do wiedzy to się z Tobą zgodzę, jednak obawiam się, że wiedza jest zbyt istotna by można było ją tak łatwo rozwinąć.
Ewentualnie postać mogłaby czytać na jakiś temat (konkretny) i potem dostawałaby +2 do rzutu na wiedze związaną z tym tematem.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kamulec
Władca Podziemi
Władca Podziemi


Dołączył: 31 Sie 2005
Posty: 2788
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Wrocław

PostWysłany: Wto 18:03, 29 Sty 2008    Temat postu:

Problem polega na tym, iż w D&D po prostu nie ma wydzielonego systemu zdobywania umiejętności. Sadzę, że zdebalanoswałby on grę (tak samo jak np. zmiana systemu z PW, który uważam za istotną wadę D&D).
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Szajba
Widmowy Wędrowiec


Dołączył: 31 Lip 2007
Posty: 429
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Piekary Śląskie

PostWysłany: Śro 10:06, 30 Sty 2008    Temat postu:

Kamulec ma rację. Jest wiele klas prestiżowych, które wymagają rang w wiedzy, profesjach, rzemiosłach. Wprowadzenie tego poziomu rzemieślniczego sprawiłoby, że te klasy były by niezbalansowane, ponieważ ich wymagania stały by się znacznie łatwiejsze do spełnienia. A z resztą rangi umiejętności odzwierciedlają właśnie to, że postać ćwiczy daną umiejętność, trenuje ją oraz używa jej. Dlatego uważam, że takie udziwnianie nie ma sensu. Rozumiem, iż mechanika D&D ma swoje wady, ale należy jej przestrzegać, żeby zachować równowagę. Tyle. Mr. Green
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Deemer
Przewodnik w Zaświaty


Dołączył: 28 Paź 2006
Posty: 794
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Śro 12:24, 30 Sty 2008    Temat postu:

Szajba napisał:
A z resztą rangi umiejętności odzwierciedlają właśnie to, że postać ćwiczy daną umiejętność, trenuje ją oraz używa jej.

I tu właśnie widzimy problem. Postać może ani troche nie używać alchemii a i tak dostaje w niej rangi. Nie zamierzam przebudować całego systemu umiejętności, bo ciężko by to było zrobić z zachowaniem równowagi, ale chciałbym coś zrobić z profesją i rzemiosłem.
Wiedza - ok, ale nie widziałem żadnej prestiżówki która wymaga profesji lub rzemiosła.


Ostatnio zmieniony przez Deemer dnia Śro 12:24, 30 Sty 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Szajba
Widmowy Wędrowiec


Dołączył: 31 Lip 2007
Posty: 429
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Piekary Śląskie

PostWysłany: Śro 15:45, 30 Sty 2008    Temat postu:

No ale to jest tylko gra. Ja rozumiem, że staramy się utrzymać jak największy realizm, staramy się wszystko odgrywać jak najwiarygodniej, niemniej moim zdaniem na potrzeby mechaniki można przyjąć, że postać w wolnym czasie ćwiczy te umiejętności i że jednak nie poszły one w odstawkę. Może i to trochę osłabia wiarygodność gry, ale rażące nie jest.

Tak czy inaczej pomysł jest ciekawy i skoro chcesz, możemy nad nim popracować Smile .

A jeśli chodzi o klasy prestiżowe, to gdzieś widziałem klasę wymagającą rzemiosła, ale nie pamiętam w tej chwili gdzie. Możliwe, iż była to klasa na jakiejś stronce o D&D.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kamulec
Władca Podziemi
Władca Podziemi


Dołączył: 31 Sie 2005
Posty: 2788
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Wrocław

PostWysłany: Śro 16:15, 30 Sty 2008    Temat postu:

W Srebnych Marchiach jest jedna, chyba niezrównany łucznik się nazywa. Nie pamiętam, czy są jeszcze jakieś, ale mam wrażenie, że tak.

W przypadku wiedzy, to są na pewno.

W PMP są dwa warianty. Jeden dotyczy konieczności znalezienia trenera, drugi przerwy w celu podniesienia poziomu.

Ja robię mniej więcej tak: Postać nie może nauczyć się umiejętności, której nauczyć lub wyćwiczyć nie miała szans (Np. pływanie na pustyni). Gracze w odgrywaniu nieco pod tym kątem grają. Wprowadzam także czas na podsumowanie osiągnięć i wypoczynek. W ten sposób można w miarę odegrać tą sytuację.

Proponuję jednak nie dyskutować, czy w ogóle ma to sens. Jeżeli Deemer zechce, można jakąś ankietę dołożyć.


Ostatnio zmieniony przez Kamulec dnia Śro 16:23, 01 Lut 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Piekarz
Nowicjusz


Dołączył: 03 Kwi 2006
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: z odległej galaktyki...

PostWysłany: Śro 16:26, 30 Sty 2008    Temat postu:

Jeśli chodzi o umiejętności to moim zdaniem idealnym rozwiązaniem na te "nieużywane" jest połączenie wszystkich umiejętności w jakby takie klasy. Jeśli ktoś zna system Neuroshimy, to jest to trochę podobne.
Dla przykładu nie mamy teraz osobno umiejętności ciche poruszanie, tylko
SKRADANIE i gdy rzucamy na umiejętność cichego poruszania, to należy rzucić na owe skradanie.
Ciche poruszanie
Śledzenie
Ukrywanie się

To połączenie umiejętności zmniejsza czas potrzebny na podniesienie poziomu postaci, a także ułatwia rozgrywkę. Na dzień dzisiejszy wraz z kumplami opracowujemy bardzo zmodyfikowany system dnd. Można powiedzieć, że go ulepszamy, przynajmniej taki jest cel.

Teraz wracając do samej profesji u nas wygląda to tak:
Masz umiejętność HANDEL w skład której wchodzą:
Szacowanie
1 rzemiosło i powiązana z nim profesja
Zauważanie oszustwa

Jeśli ktoś chce w dodatkowej profesji się wyszkolić, to może wtedy wydać na nią kolejne pkt umiejętności, ale biorąc handel jedną profesję mamy już "gratis"
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kamulec
Władca Podziemi
Władca Podziemi


Dołączył: 31 Sie 2005
Posty: 2788
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Wrocław

PostWysłany: Wto 11:53, 29 Lip 2008    Temat postu:

Ten pomysł ma pewne wady (podczas stosowania w D&D). Nawet całkiem spore:
- blokuje możliwość wyboru. Może ktoś umie się ukrywać, a nie umie się cicho poruszać (albo przynajmniej gorzej)? Robiąc łucznika atakującego z ukrycia nie trzeba umieć cicho się podkradać.
- punkty umiejętności. Tego się nie da przełożyć zachowując zbalansowanie.
- wymagania klas prestiżowych. Jak będziesz je spełniać?

Moim zdaniem jeżeli już dokonywać tego typu zmian to należy zwiększyć znaczenie premii synchronicznych (synergicznych) do umiejętności (np. za każde 5 rang), choć wtedy należy tez pomyśleć o podniesieniu ST co trudniejszych do wykonania rzeczy.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons Strona Główna -> Mechanika Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin