Forum Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons Strona Główna Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons
Dungeons & Dragons: Forum Abasz'Har o D&D
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

[5e] Garść pytań od początkującego Mistrza Podziemi

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons Strona Główna -> Mechanika
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
baro0000
Nowicjusz


Dołączył: 08 Maj 2022
Posty: 1
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Nie 12:17, 08 Maj 2022    Temat postu: [5e] Garść pytań od początkującego Mistrza Podziemi

Cześć jestem początkującym MP w DnD 5e. Wcześniej prowadziłem Neuroshime. Mam pomysł na całą kampanie razem z misjami pobocznymi i wątkiem głównym z 3 zakończeniami zależnymi od 5 kluczowych wyborów drużyny. Przeczytałem podręcznik gracza i Mistrza podziemi, a także ten podrecznik o potworach chyba 3 edycja. Moje pytania:
1. chcę wydrukować sobie skrótowiec najważniejszych zasad i tabel. Dodałem już exp, jak liczyć Stopień Trudności, jak obliczać testy i testy pasywne i drużynowe, jak wyliczyć kp, i ST rzutu obronnego dla zaklęć. Co jeszcze mi się przyda? Napracowałem się nad kampanią razem z ręcznie robionymi mapami i trochę się boję że całość położy brak wprawy w dnd/zbyt słaba znajomość zasad.
2. z jakiego sposobu korzystacie do dobierania przeciwników tak by walka nie była zbyt trudna lub łatwa? Kalkulatory?
3. część zasad jest słabo sprecyzowana w podrecznikach. Czy jest jakiś maksymalny poziom atrybutu (siła, zręczność itp) jaki postać gracza może osiągnąć?
4. Przy tworzeniu postaci w rasie jest zapis np. Niziołek "zwiekszenie wartości cechy: wartość twojej zręczności wzrasta o 2". To dotyczy tylko tworzenia okreslonej postaci czyli dodaje to jeden raz do atrybutów przy tworzeniu postaci, czy za kazdym razem kiedy postać zwiekszy jedną z cech dodatkowo jej zręczność wzrasta o 2? Dodatkowo wyczytałem że na lvl 1 postać gracza może mieć cechę od 3 do 18, jeśli ma 18 a z rasy otrzymuje np bonus +2 to ma dalej ten górny max 18 czy 20?
5. Przy wyborze klasy np bard otrzymuje biegłość w 3 wybranych instrumentach i na start dostaje na wyposażenie 1 instrument i wybiera 3 dowolne umiejętności. Ale przy wyborze w pochodzeniu Artysty otrzymuje:
- umiejętności akrobatyka i występy - to znaczy że razem ma 5 umiejętności? Czy z tych 3 by zostać artysta 2 musi wybrać te narzucone i ma dalej 3 umiejętności?
- biegłość w jednym rodzaju insteumentu czyli łącznie ma 4 bieglosci w instrumentach tak?
- otrzymuje jeden wybrany instrument czyli łącznie ma w wyposażeniu 2 instrumenty?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Lord Xan
Generał Podziemi
Generał Podziemi


Dołączył: 22 Lis 2009
Posty: 151
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Barlinek/Poznań

PostWysłany: Sob 17:29, 21 Maj 2022    Temat postu:

Cześć,

1. z takich skrótowców to bardzo przydadzą się: szablony poszczególnych obszarów efektów (stożki/linie/sfery itd., głównie do zaklęć i broni oddechowych). Gracze lubią zaskakiwać czsami rozwiązaniami, więc koniecznie zaznacz sobie w podręczniku, jak działa przepychanie (shove) i zwarcie (grapple).
KP i ST raczej nie obliczasz w locie, bo potwory mają to w statystykach, gracze też obliczają to jednorazowo i te statystyki nie mają w zwyczaju zmieniać się bez awansu i nowych przedmiotów. Szybko się tego nauczysz.
2. [link widoczny dla zalogowanych] , a do ważniejszych walk ręcznie tworzyłem przeciwników w oparciu o procedurę w przewodniku mistrza podziemi.
3. W D&D 5e mamy tzw. bounded accuracy – i to się objawia m.in. tym, że maksymalna wartość atrybutu dla postaci gracza to 20 – chyba, że jakaś konkretna zasada mówi wprost inaczej (np. ta zdobywana przez barbarzyńcę na 20 poziomie).
4. Tutaj widzę pomieszanie z poplątaniem, przeczytaj sobie dokładnie rozdział kreacji postaci kilka razy, to wszystkie wątpliwości się rozwieją. I dobra rada: nigdy nie twórzcie postaci poprzez rzutami kostką, tylko zastosuj metodę kupowania za punkty. Wtedy początkowa wartość niezmodyfikowanego atrybutu postaci na 1 poziomie zawiera się w granicach 8-15 i uwierz mi, gra została zaprojektowana z myślą właśnie o graniu w ten sposób i wtedy działa najlepiej. Bonusy z rasy dodajesz już po wykupieniu atrybutów za punkty, więc maksymalna wartość atrybutu na 1 poziomie to powinno być 17 (15+2).
5. Najpierw weź te biegłości, które daje klasa, a potem dodaj te, które daje pochodzenie. Wszystko się do siebie dodaje.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons Strona Główna -> Mechanika Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin