Forum Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons Strona Główna Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons
Dungeons & Dragons: Forum Abasz'Har o D&D
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Niekumaci gracze

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons Strona Główna -> Odgrywanie, prowadzenie
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kaspar103
Nowicjusz


Dołączył: 27 Sie 2008
Posty: 15
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Śro 19:02, 08 Paź 2008    Temat postu: Niekumaci gracze

Mam pewien problem. Otóż moi gracze (mój młodszy brat i kolega) wcale nie są chętni mimo moim usilnym prośbom nie chcą przeczytać podręczników. W efekcie nie wiedzą nic o systemie (no to co najważniejsze im już wytłumaczyłem). Wogule się nie interesują systemem i tylko pytają kiedy zagramy znowu. Co z nimi zrobić? Wyedukować czy zaakceptować? Mam problem ponieważ muszę w kółko ich poprawiać i wszystko im tłumaczyć.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
senoth
Początkujący


Dołączył: 14 Wrz 2008
Posty: 37
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Śro 19:13, 08 Paź 2008    Temat postu:

Pogódź się z tym. Ja gram z paroma osboami(cos tak okolo 6), a zasady znam tylko ja i MG(ale ja znam lepiej:P)
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Lasard
Przewodnik w Zaświaty


Dołączył: 05 Sie 2008
Posty: 835
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Kędzierzyn-Koźle

PostWysłany: Śro 19:40, 08 Paź 2008    Temat postu:

A czy ci twoi gracze mają podręczniki swoje czy chciałeś im pożyczyć swój. Bo moi gracze ich nie posiadają więc ja im skserowałem to co bylo im potrzebne czyli opis klasy i rasy kazdego z nich cały rozdział walka i tym co potrzebowali rozdział magia i ic listy czarów.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kaspar103
Nowicjusz


Dołączył: 27 Sie 2008
Posty: 15
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Śro 20:51, 08 Paź 2008    Temat postu:

No właśnie ja pożyczałem kumplowi podręcznik ale on oddawał zawsze następnego dnia i mówił że przeczytał ale i tak nic nie rozumie... Ehh...
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Liverrin
Arcymag


Dołączył: 02 Wrz 2005
Posty: 1700
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Śro 21:05, 08 Paź 2008    Temat postu:

senoth napisał:
Pogódź się z tym.

Nie.
Moim zdaniem powinieneś być nieugięty - żeby grać, muszą poznać zasady. To tak jakbyś chciał grać z kimś w szachy, a on by się pytał "czy tym pionkiem może pójść tu". Gra robi się bezsensowną katorgą.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Boski
Przewodnik w Zaświaty


Dołączył: 23 Paź 2006
Posty: 792
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Wrocław

PostWysłany: Czw 13:14, 09 Paź 2008    Temat postu:

Nie byłbym tak stanowczy Liv. Z opisu Kaspara wynika, że graczom ciężko idzie przyswajanie zasad, jednak mają entuzjazm do gry. Zmuszanie ich do czytania, na początku poznawania systemu, może ten entuzjazm osłabić. Jeśli tak bardzo Ci to nie przeszkadza, proponowałbym prowadzić sesje jak najczęściej. Początkowo nie będą wiedzieli czym rzucić na trafienia, co dodać, ile obrażeń zadadzą, jednak z czasem przyswoją zasady, zapamiętają "że konik to robi takie L" i możliwe, że sami zechcą się dalej dokształcać, żeby móc zrobić jeszcze skuteczniejszą postać. W ten sposób właśnie, ja poznałem system D&D.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Liverrin
Arcymag


Dołączył: 02 Wrz 2005
Posty: 1700
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Czw 15:11, 09 Paź 2008    Temat postu:

Boski napisał:
Nie byłbym tak stanowczy Liv. Z opisu Kaspara wynika, że graczom ciężko idzie przyswajanie zasad, jednak mają entuzjazm do gry.

Moi z początku też mieli, nawet potrafili sobie sami zrobić karty postaci. Ale jednym z powodów z których drużyna się rozpadła były właśnie spory na linii mechaniki (probowaliśmy również bez niej, ale i tak padło).
@Kaspar103
Oczywiście możesz próbować prowadzić, jak radzi Boski, ale jeśli nie poznają nawet ogólników to z początku będziesz się męczył. Ty, nie oni. A wygoda dotyczyć też musi MP.

P.S. Jak tak teraz myślę... skoro nie chcą nauczyć się mechaniki, czemu jej nie odrzucisz (zagrać czysty storrytelling - choć może być z początku ciężko)? Wolisz grać z mechaniką, gracze nie dadzą rady bez niej czy jeszcze inny powód?


Ostatnio zmieniony przez Liverrin dnia Czw 15:13, 09 Paź 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
senoth
Początkujący


Dołączył: 14 Wrz 2008
Posty: 37
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Czw 16:01, 09 Paź 2008    Temat postu:

Chciałbym tylko nadmienic, iż moim zdaniem dla nowego gracza znajomośc mechaniki zabija sporo frajdy z gry. Wiem sam z siebie.

Poza tym to MG jest od znajomości zasad

Poza tym porównanie z szachami nie jest chyba dobre. Lepsze chyba byłoby porównanie z meczem w noge, gdzie zawodnik pyta czy np był spalony itp.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kamulec
Władca Podziemi
Władca Podziemi


Dołączył: 31 Sie 2005
Posty: 2787
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Wrocław

PostWysłany: Czw 16:56, 09 Paź 2008    Temat postu:

Cytat:
P.S. Jak tak teraz myślę... skoro nie chcą nauczyć się mechaniki, czemu jej nie odrzucisz (zagrać czysty storytelling - choć może być z początku ciężko)? Wolisz grać z mechaniką, gracze nie dadzą rady bez niej czy jeszcze inny powód?
Świat D&D wymaga przeróbek, jeżeli ma działać bez mechaniki, trzeba też zmienić system czarów. Szczerze mówiąc nie uważam tego za dobre dla początkujących prowadzących.

Cytat:
Chciałbym tylko nadmienić, iż moim zdaniem dla nowego gracza znajomość mechaniki zabija sporo frajdy z gry. Wiem sam z siebie.

Mechanika nie obejmuje tego, czego postać nie powinien znać, np. statystyk potworów. Dobra znajomość podręcznika gracza ułatwia wszystkim grę.

Moim zdaniem gracz powinien znać zasady dotyczące
- opis i zdolności swojej rasy oraz klasy (przynajmniej przeczytać, by znać fabularia, a moce wiedzieć, kiedy użyć).
- tego, co ma na karcie np. jak użyć swojego atutu, zdolności, czy czaru
- zasady ogólne np. wykonywania testów ("szczegóły", jak testy sporne, czy wynik przy remisie może MP objaśniać w adekwatnej sytuacji)
- zawsze wybierać czary z listy, jeżeli jej nie pamięta, nie zaś korzystać ciągle z kilku znanych
- co ile zabiera czasu. Takie rzeczy, jak na co i ile razy trzeba rzucić przy danej akcji np. rozbrajania może objaśniać, gdy będzie taka potrzeba, MP, ale już fakt ile czasu zajmuje dana rzecz jest istotny przy podejmowaniu decyzji, co gracz w danej rundzie robi.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Rudzia
Adept


Dołączył: 08 Paź 2007
Posty: 222
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: skąd? Uuu, nie pytaj...

PostWysłany: Pią 15:52, 10 Paź 2008    Temat postu: Re: Niekumaci Gracze

Kaspar103 napisał:
Wogule się nie interesują systemem i tylko pytają kiedy zagramy znowu .

Odpowiedź na ich pytanie jest prosta: kiedy poznacie zasady Smile
Piszesz, że brat jest młodszy - ile ma lat? To może pomóc znaleźć na niego metodę.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Volfer
Adept Cienia


Dołączył: 11 Lut 2008
Posty: 599
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Lublin

PostWysłany: Pią 10:57, 28 Lis 2008    Temat postu:

Jejku - moi gracze (oprócz jednego) też nie czytali podręczników. Nie będę ich przecież zmuszał - to nie lektura szkolna. Wyszło na to, że mamy mnóstwo niepisanych zasad domowych. Popełniłem duży błąd, że ich nie przymusiłem - teraz trudno to odwrócić. To nie jest tak dużo przeczytać rozdział walka, przejrzeć rozdział o magii, poprzeglądać klasy i rasy. Przecież to im zajmie góra 1,5 godziny. Nie muszą czytać od dechy do dechy. Tutaj sprawdza się jedno z praw Murphy'ego dotyczące D&D (mój post) BG czytają najchętniej to co jest oznaczone
tylko dla MP. Podobnie jest z niektórymi moimi...


Ostatnio zmieniony przez Volfer dnia Pią 10:58, 28 Lis 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Wedkarz95
Początkujący


Dołączył: 21 Wrz 2009
Posty: 45
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Wto 18:52, 22 Wrz 2009    Temat postu:

MP powinien być przewodnikiem po grze moze to i lepiej że gracze nie znają zasad wtedy MP ma większy respekt Very Happy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Merwix
Adept


Dołączył: 02 Gru 2008
Posty: 207
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Wto 19:36, 22 Wrz 2009    Temat postu:

Cytat:
Szczerze mówiąc nie uważam tego za dobre dla początkujących prowadzących.

Zależy czy są to osoby początkujące w RPGach czy w D&D konkretnie. Jeśli to pierwsze, to storytelling jest nawet wskazany. Jeśli to drugie:
to cóż trzeba ich do tego zmusić poprzez wykorzystywanie ich niewiedzy przeciwko nim (oczywiście w granicach zdrowego rozsądku).

Cytat:
Mechanika nie obejmuje tego, czego postać nie powinien znać, np. statystyk potworów.


Mechanika obejmuje wszystko co nie jest fabułą czyli wszystkie cyferki i pojęcia, również te z KP i PMP. Inną sprawą jest to czy gracz powinien tam zaglądać.

Cytat:
- zawsze wybierać czary z listy, jeżeli jej nie pamięta, nie zaś korzystać ciągle z kilku znanych

Znam pewnego druida, który dotąd nie zna większości swoich czarów mimo iż ma 9 poziom Razz Nie przeszkadza mu to zbytnio.

Cytat:
MP powinien być przewodnikiem po grze moze to i lepiej że gracze nie znają zasad wtedy MP ma większy respekt

Przewodnikiem? Może. Jednak żaden MP nie ma robić za książkę zasad. Co to za chora sytuacja w której MP doradza czary graczom (sam raz tak musiałem zrobić, jako że osoba uparła się na czaroroba nie znając wcześniej zasad) albo informuje ich co mogą zrobić w danym momencie(w ten sposób im podpowiadając).

Cytat:
Mam problem ponieważ muszę w kółko ich poprawiać i wszystko im tłumaczyć.

Tłumacz. Stanowczo tłumacz. W ten sposób się tego nauczą.


Ostatnio zmieniony przez Merwix dnia Wto 19:47, 22 Wrz 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Wedkarz95
Początkujący


Dołączył: 21 Wrz 2009
Posty: 45
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Śro 14:39, 23 Wrz 2009    Temat postu:

Czy ja mówię żeby MP od razu robił za PG?? Skoro gracze chcą mieć jak najlepsze czary to zrozumieją że nie dowiedzą się o nch bez przeczytania opisów. I tak powoli zakapują większość zasad. Może nie pójdzie to zbyt szybko ale nic na siłę.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons Strona Główna -> Odgrywanie, prowadzenie Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin