Forum Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons Strona Główna Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons
Dungeons & Dragons: Forum Abasz'Har o D&D
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Iluzja, iluzja, iluzja

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons Strona Główna -> Pytania graczy i MP
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wave_up
Użytkownik


Dołączył: 08 Mar 2010
Posty: 92
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Warszawa

PostWysłany: Śro 22:37, 30 Cze 2010    Temat postu: Iluzja, iluzja, iluzja

Proszę o podanie waszych zastosowań zaklęcia tworzącego iluzję, jako graczy. Proszę o położenie nacisk na spotkania z wrogiem, ale oczywiście i fabularne wspomaganie odgrywania mile widziane Ya winkles
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Arvelus
Arcymag


Dołączył: 20 Kwi 2007
Posty: 1590
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Gdynia

PostWysłany: Śro 22:45, 30 Cze 2010    Temat postu:

Najprostsze jest chyba zasymulowanie przyzwania wielkiego złotego jaszczura;]
Wrogowie którzy nie są koksami i nie połapią się zaczną uciekać.

Można "stworzyć" trzęsienie ziemi od którego rozstąpi się ziemia i oddzieli ona wrogów od drużyny

Można wyczarować ścianę dzięki której wrogowie nie będą was widzieć póki przez nią nie przejdą. Przydatne pod silnym ostrzałem;]

Ilość sposobów jest nieograniczona
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mish
Badacz Podziemi


Dołączył: 27 Maj 2009
Posty: 367
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Z Odległej Galaktyki

PostWysłany: Czw 10:49, 01 Lip 2010    Temat postu:

Dzięki iluzji można też "udawać" dużo potężniejsze czary. Już pierwszopoziomowy Milczący Obraz pozwala stworzyć Ciemność(czar 2 poziomu), Niewidzialność (czar 2 poziomu), Kamienną Ścianę(5 poziom) i wiele innych, nie mających skomplikowanego działania. Natomiast przy pomocy Zaawansowanego Obrazu(czar 3 poziomu) można uzyskać w zasadzie efekt dowolnego czaru, łącznie z tymi zadającymi obrażenia (ponieważ tworzy on iluzję ciepła lub zimna). Można też nie silić się na finezję, i po prostu obezwładnić przeciwnika bólem, tak aby nie mógł podjąć żadnej akcji, po czym leżącego na ziemi dobić mieczem. Można przy pomocy Wykrycia Myśli połączonego z Zaawansowanym Obrazem stworzyć przeciwnikowi bardzo realistyczną wizję jego własnych najgorszych koszmarów, co może mieć efekt podobny do Obłędu. Można stworzyć iluzję wielkiej armii, aby przerazić licznych wrogów.
Podsumowując, moim zdaniem iluzja jest najpotężniejszą szkołą magii w całym D&D. Wystarczy tylko umieć ją wykorzystać.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wave_up
Użytkownik


Dołączył: 08 Mar 2010
Posty: 92
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Warszawa

PostWysłany: Czw 11:09, 01 Lip 2010    Temat postu:

Czy zaklęcie iluzji jest w stanie spowodować aż taki ból u ofiary, by nie mogła się poruszyć?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kamulec
Władca Podziemi
Władca Podziemi


Dołączył: 31 Sie 2005
Posty: 2788
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Wrocław

PostWysłany: Czw 11:49, 01 Lip 2010    Temat postu:

Cytat:
Już pierwszopoziomowy Milczący Obraz pozwala stworzyć Ciemność(czar 2 poziomu), Niewidzialność (czar 2 poziomu), Kamienną Ścianę(5 poziom) i wiele innych, nie mających skomplikowanego działania.

Tylko wizualnie, wymaga koncentracji, daje rzut obronny. Niewidzialność wyłącznie na zasadzie przykrycia istoty czymś większym - czyli ten "niewidzialny" musi wykonać rzut obronny, by widzieć przez ową iluzję.

Odnośnie dalszej części:
SRD napisał:
Ponieważ ułudy i zwidy (patrz dalej) są nierealne, nie da się za ich sprawą stworzyć realnych efektów w taki sposób, w jaki czynią to inne rodzaje iluzji. Nie mogą one ranić istot, uszkadzać przedmiotów, podtrzymywać ciężaru, dostarczać wartości odżywczych czy chronić przez żywiołami.

Wykrycie myśli pozwala wykryć tylko powierzchowne myśli podmiotu.

Cytat:
Czy zaklęcie iluzji jest w stanie spowodować aż taki ból u ofiary, by nie mogła się poruszyć?

W Podręczniku Gracza nie ma takich zaklęć.


Ostatnio zmieniony przez Kamulec dnia Czw 11:50, 01 Lip 2010, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
goracepapu
Adept


Dołączył: 24 Paź 2009
Posty: 208
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Czw 12:12, 01 Lip 2010    Temat postu:

Cytat:
Tylko wizualnie, wymaga koncentracji, daje rzut obronny. Niewidzialność wyłącznie na zasadzie przykrycia istoty czymś większym - czyli ten "niewidzialny" musi wykonać rzut obronny, by widzieć przez ową iluzję.


Nie musi, jeżeli rzucasz iluzję, to wiesz że jest ona nieprawdziwa. Rzut obronny dostaje się tylko gdy wchodzisz w interakcję z iluzją, a więc musisz dotknąć głaz by wiedzieć, że to iluzja. Mimo wszystkich wad, milczący obraz to najbardziej uniwersalny czar w dnd. Co do reszty Kamulec ma oczywiście rację.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mish
Badacz Podziemi


Dołączył: 27 Maj 2009
Posty: 367
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Z Odległej Galaktyki

PostWysłany: Czw 17:33, 01 Lip 2010    Temat postu:

Cytat:
Tylko wizualnie, wymaga koncentracji, daje rzut obronny. Niewidzialność wyłącznie na zasadzie przykrycia istoty czymś większym - czyli ten "niewidzialny" musi wykonać rzut obronny, by widzieć przez ową iluzję.

Zgadzam się, że koncentracja jest wymagana, jednak np. w przypadku oślepiającego wybuchu światła wystarczy to tylko rzucić. Co do niewidzialności - np. w zamku wystarczy "skopiować" fragment ściany i nałożyć na siebie. I coś takiego można trzymać baaardzo długo.
Co do RO - większość dublowanych czarów również go wymaga.
Cytat:
Wykrycie myśli pozwala wykryć tylko powierzchowne myśli podmiotu.

Faktycznie, mój błąd. Zauważ jednak, że nawet wykorzystując ogólne schematy koszmaru (choćby tworząc iluzję fragmentu Otchłani) można przerazić cel.
Cytat:
Czy zaklęcie iluzji jest w stanie spowodować aż taki ból u ofiary, by nie mogła się poruszyć?

Zaawansowany Obraz może tworzyć m. in. iluzję zimna lub ciepła oraz naśladować wszelkie doświadczenia zmysłowe (w tym dotyk). Tak wiec czarodziej może przy pomocy tego czaru stworzyć w ofierze wrażenie samozapłonu, topienia się w morzu lawy lub wbijania igieł w nerwy. A w takim stanie raczej ciężko podejmować jakiekolwiek racjonalne działania, czyż nie?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wave_up
Użytkownik


Dołączył: 08 Mar 2010
Posty: 92
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Warszawa

PostWysłany: Sob 19:35, 03 Lip 2010    Temat postu:

Zaklęcia wywołujący przejmujący ból (a przynajmniej te, które znam) dają karę -2 a poza nią postać działa normalnie.

Czy utrzymując iluzję na zasadzie koncentracji postać może normalnie funkcjonować? Np, czy może rzucić zaklęcie, atakować itp? I co jeśli otrzyma obrażenia, tzn jaki rzut na Koncentrację?

Czy milczący obraz może być maszerującym orkiem, a nie orkiem? W opisie, jest iż może przybrać postać istoty, energii bądź przedmiotu. Przedmiot sam z siebie się nie rusza, chyba, że zmieniam położenie, energia oczywiście nie będzie zamrożona, ale co z postacią?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kamulec
Władca Podziemi
Władca Podziemi


Dołączył: 31 Sie 2005
Posty: 2788
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Wrocław

PostWysłany: Sob 21:24, 03 Lip 2010    Temat postu:

goracepapu napisał:
Nie musi, jeżeli rzucasz iluzję, to wiesz że jest ona nieprawdziwa.

Tylko pod warunkiem użycia na siebie. Poza tym trzeba cały czas przebywać wewnątrz iluzji. Do tego - jeżeli jakieś stworzenie będzie miało powód by sądzić, że coś jest nie tak, może po prostu "na chama" wejść przez ścianę, a wtedy
SRD napisał:
Nieudany rzut obronny oznacza, że bohater nie zauważył, iż coś jest nie tak. Śmiałek uzyskujący niezaprzeczalny dowód, że ma do czynienia z iluzją, nie musi wykonywać rzutu obronnego.


Cytat:
Zgadzam się, że koncentracja jest wymagana, jednak np. w przypadku oślepiającego wybuchu światła wystarczy to tylko rzucić.

Czary iluzji nie mogą ranić ergo istoty zobaczą przez moment jasność i tyle. Ułuda nie może oślepiać.

Cytat:
Faktycznie, mój błąd. Zauważ jednak, że nawet wykorzystując ogólne schematy koszmaru (choćby tworząc iluzję fragmentu Otchłani) można przerazić cel.

A jednak postać przeniesiona do Otchłani nie musi wykonywać rzutów obronnych na strach. Mechanika D&D tego nie uwzględnia. Oczywiście można stworzyć obraz czegoś strasznego i liczyć, że postacie zaczną uciekać tak, jak ucieka się przed zbyt silnym przeciwnikiem - ale podstawą jest tutaj danie celom manipulacji przesłanego, by uwierzyły w prawdziwość tego, co widzą.

Cytat:
Zaawansowany Obraz może tworzyć m. in. iluzję zimna lub ciepła oraz naśladować wszelkie doświadczenia zmysłowe (w tym dotyk). Tak wiec czarodziej może przy pomocy tego czaru stworzyć w ofierze wrażenie samozapłonu, topienia się w morzu lawy lub wbijania igieł w nerwy. A w takim stanie raczej ciężko podejmować jakiekolwiek racjonalne działania, czyż nie?

Ten czar tworzy coś "na zewnątrz". Postać może czuć ciepło, chłód, ale nie ból związany z uczuciem niszczeniem jej tkanek (to już nie jest zmysł dotyku).
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Arvelus
Arcymag


Dołączył: 20 Kwi 2007
Posty: 1590
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Gdynia

PostWysłany: Sob 23:15, 03 Lip 2010    Temat postu:

Jak to nie?
Świat odczuwamy za pomocą wzroku, słuchu, węchu, smak i właśnie dotyk. Pozbawieni zmysłów byśmy nie czuli niczego i szybko byśmy oszaleli (Ruscy robili komory w których było się niemal pozbawionym zmysłów. Ludzie bardzo szybko zaczynali wariować).

Ból odbieramy poprzez zmysł dotyku. Prawda, samo to dzieli się na swoje podgrupy. Są nerwy co czują dotyk, są takie co czują ból, ciepło i zimno oraz pewnie wiele o których człowiek nie ma pojęcia. Ale to wszystko jest dotyk. Stworzenie iluzji przeraźliwego bólu jest możliwe.

Problem z iluzją jest taki, że udany rzut obronny pozwala na zorientowanie się, że coś jest nie tak, a nie na rozwianie iluzji. Ten ból byłby wciąż odczuwalny, to że nie jest prawdziwy nic by nie zmieniło.

Ale mechanika D&D niemal nie przewiduje bólu:)
Pojedyncze zaklęcia, tortury. Nie mam więcej pomysłów.
Ogólnie gracz potrafiący korzystać z iluzji jest sporym wyzwaniem dla MG

Ale na pewno bym nie pozwolił by "udawana ognista kula" zadała obrażenia, przeciwnik mógłby myśleć, że je otrzymał (gdyby gracz wyraźnie wyartykułował, że jego iluzja ukazuje również rany powstałe w wyniku tej ognistej kuli). Od tego tylko krok od "udawanej śmierci" która w sumie nie jest taka udawana;]
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons Strona Główna -> Pytania graczy i MP Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin