Forum Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons Strona Główna Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons
Dungeons & Dragons: Forum Abasz'Har o D&D
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Gdy BG za dużo wiedzą...

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons Strona Główna -> Odgrywanie, prowadzenie
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Liverrin
Arcymag


Dołączył: 02 Wrz 2005
Posty: 1701
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Nie 20:53, 02 Kwi 2006    Temat postu: Gdy BG za dużo wiedzą...

Co zrobić gdy BG za dużo wiedzą? Miałem ostatnio taką sytuację:
Moi gracze (mam ich 3) mieli po 10, 12 i 16 intelektu. W czasie sesji natrafili na bardzo trudną zagadkę (tak całkiem przypadkiem :evil: ) i niestety rozwiązał ją gracz o intelekcie 10... Nie umie on odgrywać postaci i od razu wszystko wygadał reszcie. I co mogłem zrobić? "Klęska na własnym podwórku".
Albo gdy gracze wiedzą z góry jaki symbol co oznacza (np. jakie bóstwo). Nie mogę przecież mówić coś w stylu: "widzicie dziwny symbol narysowany na ścianie, tylko kapłan poznał go od razu" (tak nawiasem nie mam kapłana w drużynie), bo od razu im powie (nie umie odgrywać postaci).
Macie jakieś pomysły? Narazie jeden z graczy przyjął rolę MP i gram, bo mam chwilową załamkę i zastanawiam się, jak to rozegrać. Co z tego, że mam wspaniałe pomysły na przygody, skoro z nimi ich nie mogę odegrać (wykorzystam je na sesji tutaj, na forum Cool )? Pomóżcie...
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Drakestar
Zbrojny


Dołączył: 21 Lis 2005
Posty: 175
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Nie 21:51, 02 Kwi 2006    Temat postu:

To, że gracze przekazują sobie wiedze wcale nie jest nie umiejętnym odgrywaniem postaci. Pozatym nawet bohater o intelekcie poniżej przeciętnej może mieć przebłyski geniuszu. Co do symboli to większość symboli jest powszechnie znana poszukiwaczom przygód przecież sporo podru.żowali i niejedną świątynię czy też kapłana widzieli.

W mojej drużynie gracze mówią sobie o takich rzeczach i to wcale nie oznacza, że nie umieją odgrywać postaci. Starają się ze sobą współpracować i dzielić wiedzą by lepiej zwalczać wszelkie przeciwności. Odgrywaniem jest u mnie wykrzykiwanie modłów do swoich bóstw skandowanie wojennych okrzyków czy też "oooo Bane ześli na tych niegododnych swe mroczne błogosławieństwo!" Kiedyś ten kapłan Bane pokłócił się z czarodziejem o charakterze neutralnym o kapłankę którą zabił w bardzo brutalny i niesmaczny sposób (za naplucie na symbol Banea). Czarodziej chciał ją pochować ale kapłan na to nie pozwolił w końcun dla zabezpieczenia zmasakrował ciało. Jednak kłótnia skończyła się bitką i śmiercią maga jednak doświadczenie za odgrywanie leciałao!


Ostatnio zmieniony przez Drakestar dnia Wto 17:11, 04 Kwi 2006, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kamulec
Władca Podziemi
Władca Podziemi


Dołączył: 31 Sie 2005
Posty: 2788
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Wrocław

PostWysłany: Pon 10:19, 03 Kwi 2006    Temat postu:

Intyligencję w takiej sytuacji możesz odegrać na dwa sposoby:
1. Jeśli gracze przez długi czas nic nie wymyślą, daj im wykonać test intelektu w celu uzyskania wskazówek lub odpowiedzi.
2. Przy rozwiązywaniu zagadki daj wykonać test wiedzy. Dla nie posiadających tej umiejętnośc jest to test intelektu. Powodzenie oznaczać może uzyskanie przydatnych (bardziej lub mniej) informacji. Oczywiście nie zawsze da się to wykozystać.
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
1. Wszyscy powinni wykonac test wiedzy (religia).
2. Możesz kapłanowi podać to na kartce lub wyprowadzić go do sąsiedniego pomieszczenia i tam przekazać mu tą informację.
3. Czemu zresztą miałby wszystkim nie powiedzieć? Przecież skoro posiada taką wiedze może się nią podzielić.
4. Odjąłbym PD graczom, którzy zachowywaliby się, jakby rozpoznali symbol, pomimo, ze ich postacie tego nie uczyniły (np. mówisz czyj to symbol kapłanowi, a wojownik mówić zaczyna tak, jakby również tą wiedze posiadał. Wtedy zabierz mu PD i po kłopocie.

Zresztą za nie godgrywanie postacie należy moim zdaniem odbierać PD / zmniejszać nagrody w PD. Gracz sobie ułatwia, a za łatwiejszą przygodę
powinno być mniej PD. Możesz również w wyjątkowych sytuacjach tworzyć coś w rodzaju "pecha", czyli np. akurat będzie potężny wiatr , gdy będzie szedł po moście linowym.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Liverrin
Arcymag


Dołączył: 02 Wrz 2005
Posty: 1701
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Pon 10:44, 03 Kwi 2006    Temat postu:

Wiem, że przekazywanie sobie informacji przez graczy nie jest złe. Ale gdy ten wojownik zaczyna gadać, jakby był kapłanem to nie wiem co mam robić (być może to przesądza o jakiejś sytuacji, w jakiej znaleźli się BG).
Z tym intelektem chodziło mi o to, że ktoś mądry, może zagrać bezmózgim barbarzyńcą (int. ok. 5), a jeżeli nie umie odgrywać postaci, przy każdej dla niego łatwej zagadce będzie od razu gadał reszcie o co chodzi...
Z tym odejmowaniem PD nie wychodzi, bo oni grają tak, że nic nie zdobywają (chyba, że uda im się rozbić straż miasta Płaczący lub bardzo smutny ). I tu się robi problem.

P.S. Z tym "pechem" to można zajrzeć do tematu MP kontra BG.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Boski
Przewodnik w Zaświaty


Dołączył: 23 Paź 2006
Posty: 792
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Wrocław

PostWysłany: Pią 20:51, 22 Cze 2007    Temat postu:

Graczom też jest ciężko. W naszej drużynie 60% osób zna część statystyk na pamięć. Bardzo mi jednak pomaga postać czarodzieja ( intelekt 18 ), gdyż z natury wie więcej niż inni. Ale szkoda mi walić kulkę ognistą w czarta, która nic mu nie zrobi, tylko dlatego, że moja postać nie zna odporności czartów. Jednak dobry gracz da sobie z tym radę.
Jeśli Twoi gracze popisują się znajomością zbyt wielu statystyk nie pozwól im na to. Możesz za to wprowadzić ich w błąd, i cieszyć się, gdy stracą zaufanie do swoich danych. Będzie to wymagało dość dużo pracy, ale jakie będzie zaskoczenie, gdy atakujący wilk będzie miał aż 5KW zamiast 2. Jak bardzo gracze się zdziwią, jeśli ogr zaszarżuje w szale z wielkim toporem. Tego typu statystyk znać już nie będą. Z religię jest już nieco trudniej, aczkolwiek do oszukania graczy wiele nie trzeba. Niech symbolem Lolth będzie w Twoim świecie drider w koronie, zamiast pająka na tarczy. Drobna modyfikacja, a gracze już się gubią.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Liverrin
Arcymag


Dołączył: 02 Wrz 2005
Posty: 1701
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Sob 20:37, 23 Cze 2007    Temat postu:

Mimo, że minęło dużo czasu (ponad rok) i już nie mam takich problemów (już nie gram z tą drużyną, a tak nawiasem już jestem PRO Cool ;)), to znalazło się tu parę dobrych rad, które warto podchwycić:
Boski napisał:
Jeśli Twoi gracze popisują się znajomością zbyt wielu statystyk nie pozwól im na to. Możesz za to wprowadzić ich w błąd, i cieszyć się, gdy stracą zaufanie do swoich danych. Będzie to wymagało dość dużo pracy, ale jakie będzie zaskoczenie, gdy atakujący wilk będzie miał aż 5KW zamiast 2.

To bardzo dobry pomysł - strata zaufania u graczy. Jednak jak to rozgrywasz (czyt. jak zachowujesz umiar), by gracze walcząc z byle goblinem nie podejrzewali, że ma w kieszeni magiczny amulet albo walczy zaklętym toporem? Cool To wymaga trochę wprawy...
Boski napisał:
Z religię jest już nieco trudniej, aczkolwiek do oszukania graczy wiele nie trzeba. Niech symbolem Lolth będzie w Twoim świecie drider w koronie, zamiast pająka na tarczy. Drobna modyfikacja, a gracze już się gubią.

Tak... teraz gram tylko i wyłącznie w swoim świecie autorskim, więc takich problemów nie mam - mija trochę czasu nim gracze poznają symbole podstawowych bóstw, a do tego pojawiają się sekty, mające podobne symbole (to też pewna modyfikacja z mojej strony, by zmylić BG Very Happy).
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons Strona Główna -> Odgrywanie, prowadzenie Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin