Forum Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons Strona Główna Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons
Dungeons & Dragons: Forum Abasz'Har o D&D
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Jak to właściwie zacząć?

 
Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons Strona Główna -> Pytania graczy i MP
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Arendos
Nowicjusz


Dołączył: 30 Paź 2009
Posty: 1
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pią 20:51, 30 Paź 2009    Temat postu: Jak to właściwie zacząć?

Otóż niedawno zachciało nam się grać w D&D.

I tu pojawia się kilka moich pytań.

Zawsze wydawało mi się, że XkY oznacza x rzutów y-ścienną kostką. Czy to oznacza, że w punkcie "Złoto: 1k2 sz." mam rzucić monetą i dać sobie 1 albo 2 sztuki złota?

Również, co oznacza skrót ST? Jakoś nikt nie potrafił mi tego wyjaśnić.

Czy znajdę gdzieś poradnik dla takich kompletnych nowicjuszy jak my, który wyjaśni wszystko, pomoże wypełnić kartę postaci, objaśni system? Jak trafić obrażenia krytyczne i tak dalej?

Może wydawać się to żałosne, ale sądzę, że i wy kiedyś tacy byliście.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Arvelus
Arcymag


Dołączył: 20 Kwi 2007
Posty: 1590
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Gdynia

PostWysłany: Pią 21:02, 30 Paź 2009    Temat postu:

Ad1.
Tak
Ad2.
ST to Stopień Trudności, czyli wynik jaki musisz uzyskać aby zdać test:)
Ad3.
Nic;]
Wystarczyłyby Ci Podręcznik Gracza, Przewodnik Mistrza Podziemi i Księga Potworów
Ad4.
Wszystko jest opisane w PG (podręczniku gracza)
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
janior123
Nowicjusz


Dołączył: 24 Paź 2009
Posty: 24
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pią 22:14, 30 Paź 2009    Temat postu:

[link widoczny dla zalogowanych] to sa pytania dla nowicjusza, a w menu na tej stronce znajdziesz resztę nurtujących cię pytań.
________________
Wypowiedź poprawiona.
WP Kamulec
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
goracepapu
Adept


Dołączył: 24 Paź 2009
Posty: 208
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pią 22:22, 30 Paź 2009    Temat postu:

Na sam początek wystarczy SRD jest tam wszystko czego potrzebujesz do grania. W wersji internetowej dodatkowo możesz przeszukiwać całą stronę.

1.tak
2. ST- stopień trudności. Wynik jaki trzeba uzyskać w teście aby czynność została wykonana poprawnie.
3. Tak istnieje taki poradnik i mówi on, że trzeba czytać dopóki się nie zrozumie, ewentualnie czytać na forach tematy dla nowych/faq
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Vir
Nowicjusz


Dołączył: 24 Mar 2010
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Śro 12:14, 24 Mar 2010    Temat postu:

Witam! Można powiedzieć, że zaczynam przygodę z D&D. Prowadziłem już kilka sesji ale to było dość dawno temu i bardziej przypominały "beta testy" siebie i graczy. Teraz mam ambicję stworzyć przygodę z prawdziwego zdarzenia, mam sporo pomysłów, problem w tym, że nie bardzo wiem w jaki sposób miałbym je okiełznać. Może po kolei:

Będę grał z sześciorgiem graczy. Nie jestem jeszcze w stanie sprecyzować dokładnie jakie wybiorą sobie klasy i rasy, choć obstawiłbym, że każdy będzie chciał mieć wyjątkową postać pod tym względem. Czy biorąc pod uwagę fakt, ze sugerowana liczba to czterech, taka ilość może być dużym utrudnieniem? Nie chciałbym teraz im mówić, ze niestety część nie może grać, bo są podekscytowani możliwością spróbowania sił w takiej grze.

Stworzyłem już sobie krainę z głównym miastem, paroma wioskami i pewną liczba lokacji specjalnych (typu ruiny, przeklęte miejsca, dwory, posiadłości itp.). Mam zarys ogólny tych lokacji, jednak odnoszę wrażenie, że brakuje im "duszy". Czy moglibyście mi pomóc tchnąć w nie trochę zycia? w jaki sposób powinienem je opisywać, aby nie przypominało to broszurki agenta nieruchomości a raczej fragment powieści. Jak stworzyć ten nieuchwytny klimacik?

Jak najlepiej zacząć fabułę? Mam jej ogólny zarys, "punkty kontrolne" (nie wiem jak to okreslić, codzi mi o momenty w których w fabule dokonują się jakies przełomy, zwroty akcji), nad zakonczeniem pracuję, jednak z tym nie ma pośpiechu, gdyż chcę ją trochę rozciagnąć, na dłużej niż kilka sesji. Mam tylko duży problem z początkiem. Nawet z początkiem samej gry nie tyle fabuły. Gracze tworza historie swoich postaci, kilku z nich dopiero zapozna się z resztą postaci, inni już będą razem przeżywali przygody, przed rozpoczęciem gry. Jak zainicjować spotkanie ich wszystkich? Nagłe poznanie na polu bitwy? Przypadkowe wpadnięcie na siebie na trakcie? Los, który sprawił, że usiedli koło siebie w karczmie? Sprawa o tyle dla mnie trudna, że chciałbym ich wprowadzić na raz, nie po kolei w trakcie np. eksploracji jakichś lochów.
Jak tez wspomniałem nie bardzo wiem jak przedstawić im poczatek fabuły i zarazem zmobilizować ich do podążania za nią? Czy opowiedzieć przed samą grą jak powinni zacząć? czy na samym poczatku wprowadzić BN, który da im zlecenie, bądź poprosi o pomoc,prosta przyslugę, co wrzuci ich w środek o wiele ważniejszych wydarzeń?

W jaki sposób przydzielać PD? chodzi mi o to, aby gracze nie mieli gwarancji awansu na kolejny poziom co sesję, ale też aby im tego nie uniemożliwiać. Jak rozsądnie rozłozyć wydarzenia, aby czuli, że się rozwijają, ale nie odnosili wrażenia, ze przychodzi im to łatwo?

Planuję moją kampanię wyśrodkować pomiędzy czysta akcją typu z buta w drzwi a czystym odgrywaniem roli w momentach odgrywających się tylko w naszych wyobraźniach. Jak polecacie mi to wykonac? Dawać duzo mozliwosci eksploracji lochów itp, czy można stworzyć wydarzenia, które dadzą im duzo do roboty jeszcze zanim bedą mieli okazję opuscić miasto? Nie ukrywam, ze mnie bardziej interesowałyby przygody, w których musieliby się wykazać umiejetnościami i kombinowaniem, niż walką, ale nie chciałbym tego elementu traktować po macoszemu.

Gracze nie mają praktycznie żadnego doświadczenia w grach RPG. Co moge zrobić aby nie poczuli sie zagubieni na samym początku? Nie chciałbym ich prowadzić za rączkę i myslę, że im tez by się to nie spodobało, w końcu o swobodę w tej rozgrywce chodzi. Podsuwać im rozwiązania, pomagać, nawet kosztem "oszukania" samego siebie, aby w krytycznych momentach ich poratować? Nie chcę ich zabijać, ani zbyt utrudniać zycia, żeby się nie zniechęcili, zanim będą mieli okazję poczuć tą grę. Także nie jestem pewien jak mocno skupić się na zadanich pobocznych. Przygotować im ich sporo, aby mogli znaleźć odskocznię, gdy zmęczy ich gonienie fabuły? Nie chciałbym aby żeby w ogóle ją w pewnym momencie olali, jednak licze się z faktem, że pewne stawiane przed nimi wyzwania bedą wymagac podszkolenia, badź moga komus poprostu nie przypaść do gustu i bedzie chciał porobić coś innego. Wydaje mi się też, że opcjonalne zadania tchną więcej życia w swiat, pomogą uwierzyć że nie jest on tylko tłem dla graczy i fabuły

I ostatnie nękające mnie obecnie pytanie. W jaki sposób urozmaicić im podróże między lokacjami kluczowymi? w samym miescie to niewielki problem, bo w razie czego mozna pomijać etap podrózy z miejsca na miejsce (choć też jestem ciekaw, jak wy bardziej doświadczeni Mistrzowie rozwiązujecie tę kwestię). Bardziej interesuje mnie przemieszczanie się na mapie świata (wykonałem osobne mapy dla miasta, wiosek, pojedynczych lokacji jak i całego świata. Przy okazji czy to dobry pomysł?). Wykonałem kratki na mapie zeby pomóc sobie obliczyć ile czasu zajmuje graczom dostanie się z miejsca na miejsce (przykładowo: jedna kratka 2cm na 2cm to jeden dzień podróży). W momencie gdy gracze rozbijają obóz posiadam listę wydarzeń, które moga ich spotkać. Jednak na czas podróży? Jak to w ogóle zrobić? Bo przecież nie powiem, ok przeszliście kolejne X trasy, musicie rozbić obóz. Boje, sie, że przemieszczanie się na mapie swiata może zmienić się w teleportowanie ich co kratkę i mówienie czy coś się dzieje czy nie...

Wydaje mi się ,że mogę ten post zamiescić, w tym temacie. Jesli zarząd forum uważa, że było do tego lepsze miejsce, przepraszam.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Robster
Użytkownik


Dołączył: 23 Sty 2010
Posty: 95
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Warszawa

PostWysłany: Śro 16:42, 24 Mar 2010    Temat postu:

Witam!

Po kolei udzielę rad.

1 akapit - w zasadzie nie ma żadnych przeciwwskazań, żebyś grał w większej ilości graczy niż 4. Jednak będzie to utrudnienie. Weź pod uwagę, że nie będziesz w stanie poświęcić tyle samo czasu każdemu z graczy, a reszta w tym czasie zacznie przeszkadzać. Trzeba się z tym liczyć.

2 akapit - To jest pytanie na które nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Kiedyś też sam się nad tym głowiłem i stwierdziłem, że skombinuje dobrą muzykę, zrobię dobre mapy, znajdę dobre zdjęcia pasujące obrazem do tych moich, nawet pokusiłem się o zrobienie szyldu mojej karczmy... i efekt był dosyć mizerny. Pomimo tego nie zniechęciłem się i wykonałem to samo dla innej grupy, tamci byli wniebowzięci.

Innym razem nic nie przygotowałem specjalnego i jechałem na tak zwanym ,,freestyle". Pierwsza grupa była zadowolona, za to ta druga miała pretensję, że się nie przygotowałem.

Wniosek taki, że... trzeba się tylko trochę przygotować. Polecam przeczytać kilka książek tematycznie zbliżonych do gry, przewodniki po jakiś miejscowościach, nawet podręczniki do biologi, środowiska i geografii! Oczywiście rzeczy specjalne też są mile widziane ale bez przesady.

3 akapit - Początek i połączenie graczy to najtrudniejsza rzecz pod słońcem. Trzeba mieć świadomość, że jeśli gracze zauważą jakiś przymus zespalający drużynę to będą starali się znaleźć jakiś ,,bug" i jak najszybciej ci to popsuć. Musisz więc stworzyć fabułę tak, żeby każdy widział w tym jakąś korzyść dla siebie (standardowo motywy religijno-polityczne dla kapłanów, paladynów, mnichów i druidów, społeczno ekonomiczne dla bardów i łotrzyków, bitewne i ogólnie wyzwania fizyczne dla tropiciela, wojownika i barbarzyńcy, mistyczne dla zaklinacza i czarodzieja). Nigdy nie jest się pewnym czy to zadziała, ale zazwyczaj zgodność celu jest najlepszym elementem łączącym. Później drużyna najprawdopodobniej zapomni, że tak naprawdę dopiero się znają i zaczną podróżować razem. Jeśli nie to powtarzasz procedurę dołączając do tego wspólnych wrogów i przyjaciół.

4 akapit - Nie umiem na to pytanie odpowiedzieć, ja nie rozdaje PD. Rozdaje od razu poziomy, ewentualnie rozdaje same atuty i umiejętności, kiedy śmiałek nie zdobył u mnie ,,wirtualnego" doświadczenia, aby przejść na wyższy poziom, a jednak coś się na sesji nauczył.

5 akapit - Na jeden wątek główny przygotowuje dwa zadania poboczne plus jedno pośrednio dotyczące wątku głównego (taka awaryjna furtka). Na więcej niż jeden wątek proporcjonalnie więcej. Jest to ilość wytypowana przez moje doświadczenie. Większa ilość zadań pobocznych jest nie do wykonania w czasie, a jeśli są bez limitu czasowego to gracze będą to odkładać w nieskończoność. Z kolei mniejsza ilość powoduje, że są dziury w dniach i nie ma się ich czym zapełnić.

6 akapit - Na to też nie potrafię odpowiedzieć. Fabuła jest u mnie tak zawsze konstruowana, że zazwyczaj gracze nie ruszają się z miejsca początkowego przez długi okres, a później są tak mocni, że przemieszczanie się między miejscami docelowymi to sprawa marginalna. Polecam trzymać się pierwszej rzeczy którą zrobisz. Jak już zaczniesz opisywać i mówić cały czas ,,idziecie, mijacie jakieś tam drzewa, czasem spotykacie innych podróżnych " itp. to się tego trzymaj. Ja osobiście polecam aby nie tworzyć spotkań co tylko komplikują sprawę. Jeśli gracze są na typowo niebezpiecznym obszarze to jasne może ich coś spotkać. Ale jeśli są na trakcie to nie atakuj ich każdą sową i niedźwiedziem jaki tylko ma szansę się tutaj pojawić.

To są rady na podstawie moich doświadczeń. MP jestem już 6 rok, mistrzuje w kilku systemach. Może znajdą się tacy którzy powiedzą co innego, radze przestudiować każdą z wypowiedzi i wyciągnąć średnią ważoną XD
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kamulec
Władca Podziemi
Władca Podziemi


Dołączył: 31 Sie 2005
Posty: 2788
Przeczytał: 2 tematy

Skąd: Wrocław

PostWysłany: Śro 17:43, 24 Mar 2010    Temat postu:

To tak:
1. Temat jest zbiorczy (tak, błąd administracji, że wcześniej czegoś z tym nie zrobiono).
2.
Cytat:
Pytania graczy i MP
Miejsce na pytania dotyczące rozwiązywania indywidualnych, specyficznych problemów.

Te pytania w większości lub całości (nie analizowałem szczegółowo) nie pasują do tej definicji.

Vir - rozdziel swoje pytanie na kilka tematów i załóż je w odpowiednich działach (większość to odgrywanie i prowadzenie, choć kwestia PD to mechanika).

WP Kamulec


Ostatnio zmieniony przez Kamulec dnia Śro 17:46, 24 Mar 2010, w całości zmieniany 4 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons Strona Główna -> Pytania graczy i MP Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin